torstai 15. toukokuuta 2014

I LOVE FRUITS

Hedelmät toimivat osana jokapäiväistä ruokavaliotani. Niistä saa ruokavalioon paljon vitamiineja, kuituja, antioksidantteja ja  hiven- ja kivennäisaineita.  Hedelmät ovat herkkuja joita voi syödä hyvällä omatunnolla. Hedelmät toimivat välipaloina, jälkiruokien raaka-aineina ja vaikkapa osana pääruokaa.

Ajattelin listata hiukan päivittäin käyttämieni hedelmien hyötyjä ja terveysvaikutuksia muistutuksena itselleni ja teille siitä, että hedelmien syöminen on ihan superhyvä juttu!

Omena

- Ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja
- Sisältää paljon pektiiniä, joka estää syöpäsolujen kasvua ja vähentää syövän esi-asteita
- Runsaasti C-vitamiinia
- Sen kuidut ja vesi tuovat kylläisyydentunnetta, joten se sopii hyvin laihduttajille
- Paljon kuituja, jotka vähentävät LDL-kolesterolia ja edistävät ruuansulatusta
- Sisältää runsaasti flavonoideja, jotka edistävät sydämen ja verisuonten terveyttä
- Runsaasti booria, joka ylläpitää luuston hyvää kuntoa ja estää niveltulehduksia
- Sisältää flavonoidi kversetiiniä, joka auttaa elimistöä ehkäisemään allergioita

093

 Omena päivässä pitää lääkärin loitolla? ;) Syö omenasi hyvin pestynä kuorineen. Kuoriminen voi vähentää jopa 70% sen hyvistä terveysvaikutuksista.

Banaani

- Tuo paljon energiaa ja pitää verensokerin tasaisena, hyvä ennen treeniä
- Auttaa kalsiumia imeytymään ja vahvistaa luustoa
- Helpottaa stressiä, sillä siinä on runsaasti tryptofaania, joka muuttuu elimistössä hyvänolon hormoni serotoniiniksi
- Sisältää paljon B6-vitamiinia, joka vähentää turvotusta, suojaa 2-tyypin diabekselta, helpottaa painonpudotusta ja vahvistaa hermojärjestelmää
- Runsaasti rautaa, joka vahvistaa verta
- Sisältää pektiiniä, joka auttaa hävittämään myrkkyjä elimistöstä
- Auttaa vatsan toimintaa (vähentämällä turvotusta, tasapainoittamalla suolen toimintaa, rauhoittamalla ruuansulatuskanavaa, helpottamalla ummetusta ja avustaa ravintoaineiden imeytymistä elimistöön)
- Paljon kuituja, C-vitamiinia ja mangneesiumia

088

Luin jostakin, että banaania pystyisi käyttämään kotitekoisena hampaidenvalkaisukeinona. Banaanin kuoren sisäpintaa pitää hieroa hampaisiin ja antaa tahnan vaikuttaa noin minuutin ajan. Tämä täytyy kokeilla ihan mielenkiinnosta. :D

Viinirypäle

- Auttaa kehon immuunisysteemiä toimimaan paremmin
- Sen sisältämä happo poistaa tummentumia hampaiden pinnasta
- Runsaasti flavonoideja, jotka vähentävät riskiä sairastua syöpään tai sydän- ja hermostosairauksiin
- Sen sisältämät antioksidantit auttavat lihaksia palautumaan
- Loistava leffaherkku karkin sijaan!
- Vähentää veren rasvoja

022

Viinirypäleiden ja sokerin pitäisi toimia hyvänä kuorinta-aineena käsille, kun hierot niistä tehtyä massaa kynsinauhoihin. Lopputuloksena pitäisi olla pehmeät ja hyvinvoivat sormet.

Appelsiini

- C-vitamiini pommi, mutta sisältää myös lähes yhtä paljon kalsiumia ja kaliumia
- Myös A-vitamiinin lähde 
- Runsas kuitupitoisuus
- Paljon flavonoideja ja sen kuoren flavonoidit alentavat verenpainetta, pitävät kolesterolin kurissa ja hillitsevät tulehduksia
- Parantaa mielialaa ja keskittymiskykyä
- Vahvistaa immuunijärjestelmää
- Appelsiinin kuori-osa sisältää eniten flavonoideja ja kuorta voi raastaa esimerkiksi pää- ja jälkiruokiin makua tuomaan

014

Mitä painavampi appelsiini on, sen mehukkaampi on sen koostumus.


Päärynä

- Sisältää runsaasti ravintokuituja (eniten kuitenkin kuori-osassa, joten kannattaa syödä kuorineen)
- Sen sisältämä jodi on hyväksi kilpirauhasen toiminnalle
- Poistaa elimistöstä myrkkyjä ja nesteitä
- Hyvä verenkiertoelimistölle, tasaa sykettä ja vähentää huonon kolesterolin tasoa
- Runsaasti C- ja K-vitamiineja

019

Päärynä erittää kypsymistä nopeuttavaa kaasua, joten se kannattaa pitää erillään muista hedelmistä ja vihanneksista, ellet sitten nimenomaan halua kypsyttää jotakin nopeammin.

Ananas

-  Auttaa ruuansulatuksessa

- Sisältää runsaasti C-vitamiinia, B1-vitamiinia, kuitua ja mangaania ja flavonoideja
- Myönteinen vaikutus verenkiertoon 
- Nopeuttaa nesteenpoistoa elimistöstä 
- Ananas on keventäjän karkki ja se sisältääkin vain 60cal/100g tuoreena
- Laskee turvotuksia ja keventää oloa 
- Iho tykkää myös ananaksesta ja sen sisältämät alfahydroksihapot edistävät solujen uusiutumista ja vauhdittavat kollageenituotantoa 
- Sen sisältämä bromelaiini helpottaa ähkyä, rauhoittaa tulehdusta ja mustelmia ja lievittää kipua

005 

Tuoretta ananasta voi murskata myös kotitekoiseen kasvonaamioon, ja sen AHA-happo kirkastaa ihon väriä. 

Lisään vielä yhden marjan hyödyt näiden hedelmien joukkoon, sillä se kuului tekemääni hedelmäsalaattiin. 

Mansikka

- Paljon C-vitamiinia, joka parantaa vastustuskykyä
- Sen sisältämät antioksidantit edistävät sydämen ja verisuonten terveyttä  sekä ehkäisevät harmaakaihia
- Sisältää luteoiinia, joka edesauttaa solujen toimintaa ja täten ehkäisee syöpää
- Auttaa ihoa säilymään elinvoimaisena
- Sisältää fytokemikaaleja ja flavonoideja, jotka auttavat sydämen toimintaa ja ehkäisee sepelvaltimotautia
- Sen kalium auttaa pitämään verenpaineen sopivana 
- Paljon kuituja, jotka auttavat ruuansulatusta
- Vähäkalorinen herkku
- Mansikat ehkäisevät säteilyhaittoja lisäämällä ihosolujen elinvoimaa ja estämällä solujen kuolemista 

082

Raskaana olevat: mansikan sisältämän folaatin on todettu edesauttavan sikiön aivojen ja selkäytimen kehittymistä. 
Mansikkaa voi käyttää myös hampaiden kotivalkaisuun, sillä sen sisältämä omenahappo valkaisee hampaiden värjäytymiä. Hiero vain mansikkaa hampaisiisi. :D


HEDELMÄSALAATTI

 Valmistin hedelmäsalaatin, johon käytin kaikkia yllämainittuja hedelmiä ja marjoja.

(Tämä toimii nyt myös tämän viikon reseptinä, sillä en varmaankaan valmista tällä viikolla mitään makaronilaatikkoa kummallisempaa)

028

1 Omena
1 Banaani
Paketti viinirypäleitä
1 Appelsiini
1 Päärynä
Pari siivua tuoretta ananasta
Paketti tuoreita mansikoita
2 Valion pehmeää maitorahkaa

038

Pilko hedelmät sopiviksi suupaloiksi.

046

 Laita kivaan kulhoon ja sekoita maitorahkat sekaan. Yksinkertainen, nopea ja herkullinen jälkiruoka on valmis!

Pitää kuitenkin muistaa, että kaikessa liika on liikaa. Hedelmiä ei myöskään kannata ahmimalla ahmia, vaan muutama erilainen hedelmä päivässä riittää tuomaan tarvittavat määrät terveyttä edistäviä aineita elimistöön.

keskiviikko 14. toukokuuta 2014

Raitapaita

Heippuli!

Mulla kävi maanantaina ikävästi, kun töiden jälkeen suuntasin salille ja päätin tehdä rankan peppu- ja jalkatreenin. Treeni oli vasta päässyt alkuunsa, kun siirryin tekemään laitteella kyykkyjä. Heti ensimmäisellä kyykkäyksellä kuitenkin tunsin ikävän napsahduksen alaselässä ja oli vaikeuksia saada tankoa edes takaisin paikalleen, kun jalatkin meinasivat mennä alta. Tosiaan, asento tai joku maan painovoima taisi olla nyt ihan killissä, sillä venäytin alaselkäni pahasti ja jopa käveleminen vihloo.

Samana päivänä vielä ajattelin, että kyseessä oli jokin pieni niksahdus ja seuraavana päivänä kutsuisi työt, mutta turha toivo. Aamulla kun koitin nousta sängystä jäätävä vihlaisu veti alaselän alueelle ja säteili vähän jokapaikkaan. Tuskissaan sitten ryömin puhelimen luo ja laitoin työkaverille pahoitteluviestiä menemään ja suuntasin töiden sijaan terveyskeskukseen. Lääkäri paineli selän, määräsi jotkut lääkkeet ja pisti viikon saikkua. Aagh.

Tämä on aina ollut mun pahin pelko, että muljautan jonkun paikan niin, etten pysty liikkua ja urheilla normaalisti. Tästä kuitenkin opin, että vastedes lämmittelen ihan kunnolla ennen jokaista liikettä. Tälläisissä tilanteissa oppii myös arvostamaan liikuntakykyä ja terveyttä entistä enemmän. Toivon vain kovasti, ettei tästä koidu mitään pitkäaikaisempia vaivoja.

Jos nyt jotakin hyvää tästä koitui, niin pääsen nyt tämän viikon keskittymään kunnolla noiden pääsykokeiden pariin, kun ei ole hoppu juoskennella kokoajan ympäriinsä, vaan mielummin istun vain paikallani. :D


055

Tästä vähän iloisempiin asioihin. Vihdoinkin sadesää taitaa olla selätetty, ja ulkona alkaa pikkuhiljaa näyttää siltä, miltä toukokuussa kuuluukin! Ulkona pärjäili taas ilman takkia ja sade ei ollut estämässä asukuvien nappailua. :)

076

Löysin paidan H&M:n alennuksista noin kympin hintaan.

057

Raita on niiin kevään juttu!

081

Aurinkolasit - Ginatricot


054

Toinenkin plussa tässä selkävammaisuudessa nyt on, sillä Jaakko kotiutti meille tälläisen ihanuuden...

042 

... Vietän mielelläni muutaman päivän salin sijaan tähän tutustuen. Huono omatuntokaan ei iske laiskottelusta, kun se on sentään lääkärin määräys! :D 

sunnuntai 11. toukokuuta 2014

Täytetyt paprikat

Hyvää sunnuntaita ja ihanaa äitienpäivää omalle ja muille superäideille! <3

Ruokapostauksen ajankohta tulee nyt vähän väärälle päivälle, sillä suurinosa on mummoloissa ja äitiensä luona syömässä muita herkkuruokia! Mutta kokeilkaapas tätä reseptiä vaikka ensi viikonloppuna. 

Vapun jälkeen meillä on ollut Jaakon kanssa jääkaapin kanssa erimielisyyksiä, sieltä ei ole nimittäin löytynyt oikein mitään suuhunpantavaa nyt yli viikkoon. Palkkapäivä tuli, ja jääkaappi alkoi yllättäen tehdä taas yhteistyötä kanssamme. Pelkäsin ensin, etten ehdi tehdä tämän viikon ruokapostausta puuttuvien raaka-aineiden vuoksi. Ellette olisi halunneet nähdä mikrossa sulatettavaa pakastekasvissosekeittoa. Niitä tuli vedettyä parina päivänä, mutta ne on kyllä oikeasti myös hyviä! :D

Viikonloppuun mennessä saatiin onneksi kasaan herkullisia raaka-aineita, ja lauantaina päätin valmistaa ystävälleni Sonjalle täytettyjä paprikoita pitkästä aikaa.

Tarvikkeet:

013

Jauhelihapaketti (unohtui kuvasta)
Fetajuustoa 
Valkosipulituorejuustoa 
Tomaattimurskaa
Paprikoita
Punasipulia
Valkosipulia
Basilikaa
Kirsikkatomaatteja
Chiliä
Kidneypapuja

Mausteiksi: mustapippuria, yrttisuolaa, grillimaustetta, paprikamaustetta ja pari tippaa tabascoa.

Laita jauheliha pannulle kypsymään. Pilko kirsikkatomaatit, punasipuli, chilit, feta ja katkaise nippu basilikaa. Laita pilkotut ainesosat jauhelihan sekaan, murskaa sinne myös 3 valkosipulinkynttä ja kaada sekaan kidneypavut.
Tässä vaiheessa voit laittaa myös uunin kuumenemaan 200 asteeseen.

017

Meinasi pilkkomistohinoissa paprikatkin mennä palasiksi, mutta onneksi aivoissa leikkasi ennen veistä. Basilikat voi silputa pienemmiksikin, mutta itse jätin ne kokonaisiksi lehdiksi.

018

Ainesosat jauhelihan sekaan pannulle pehmenemään, sekaan ½ purkkia tomaattimurskaa ja maustaminen mustapippurilla, tabascolla, paprikamausteella, grillimausteella ja yrttisuolalla.

024

Ota paprikoista kanta ja siemenet pois ja leikkaa paprikat puoliksi "veneiksi".

032

Kun pannulla olevat ainekset alkavat olla valmiita, laita hella kiinni ja lisää sekaan nokare valkosipulituorejuustoa ja fetajuustokuutiot.

039

Annostele paprikaveneisiin sopiva määrä täytettä lusikalla.

043

Ja laita helahoito uuniin 200 asteeseen 15 minuutiksi.

045

Kypsymistä odotellessa, voit kattaa pöydän ja valmistaa lisukkeet. Itse päätin leikata paprikoiden kaveriksi Mexicano patonkia.

058

Olen nyt innostunut tuosta sitruunavedestä totaalisesti ja sitä löytyykin usein ruokapöydästä. Lisäksi vähän koristeita tyttöjenillan kunniaksi.

065

Paprikan päälle vielä tuore basilikanlehti ja ruuasta ylimääräiseksi jäänyttä valkosipulituorejuustoa patongin päälle, nam!

074

Jos et tykkää tulisesta ruuasta, voit jättää reseptistä pois tabasco-tipat ja chilit. Paprikoiden sisään voi laittaa lisäksi mitä vain täytettä oman makunsa mukaan.

 Kertokaapas omia parhaita täytettyjen paprikoiden reseptejä, niin pääsen kokeilemaan joitakin aivan uusia yhdistelmiä! :)

053

Mikäs sen parempaa tapaa vietellä lauantaita, kuin syödä hyvää ruokaa ja katsoa Gossip girliä hyvän ystävän kanssa. Illalla seuraan liittyi vielä pari muuta ystävääni ja kannustettiin Euroviisujen partanainen voittoon. :D

081

T. Tyytyväinen sohvaperuna.

lauantai 10. toukokuuta 2014

KIN SUSHI

Nyt on aivan pakko tulla hehkuttamaan oikein huolella ruokapaikkaa, joka löytyy Helsingistä ja Järvenpäästä. Nimittäin mikäli ruudun siltä puolelta löytyy sushin ystäviä, salaisia rakastajia tai vaikkapa kokemattomia sushi-syömäreitä, tämä on paikka jota et halua missata!

Olen syönyt sushia melko monessa paikassa Suomessa ja ulkomailla, mutta parhaat pisteet täytyy silti antaa Kin Sushi:lle, jonka sushit lyövät kilpakumppanien herkut makunsa puolesta 6-0. Muutama ystäväni työskentelee kyseisen ravintolan leivissä ja olenkin saanut sisäpiiritietoa siitä, että Kin Sushi käyttää kaikissa ruuissaan tuoreita raaka-aineita, kun taas monessa paikassa saatetaan käyttää myös pakasteita.

Hintakaan ei ole päätä huimaava ja varsinkin lounasaikaan paikasta saa puffetin todella edulliseen hintaan. Syödä saa siis niin paljon kuin napa vetää, mikä on samanaikaisesti sekä hyvä että huono juttu. :D Suosittelenkin lämpimästi kaikille kyseistä ravintolaa ja varsinkin sellaisille, jotka eivät ole ennen sushia syöneet, sillä joidenkin paikkojen sushit antavat täysin epärehellisen kuvan tästä herkusta.

Eilinen aamuni alkoi ärsyttävissä merkeissä. Näin parhaillaan hyvää unta, joka keskeytyi herätyskellon kiljuntaan 7 aikoihin. Piti alkaa lukea pääsykokeisiin, vaikka työtkin alkoivat vasta 12. Oltiin kuitenkin sovittu Jaakon kanssa treffit Kin sushiin lounaalle, joten mieli piristyi nopeasti. Herra ilmoitti hakevansa minut työautollaan, kuulemma semmoisella pikku kuorma-autolla.

jageman

Olin päässäni kuvitellut jotakin semmoista paketti-auton tyyppistä menopeliä, jollaisen olen hänellä yleensä nähnyt. Alkoi sitten hillittömästi naurattaa, kun kulman takaa kurvasikin tälläinen menopeli. Kunnon treffikyyti. :D

037

Ulkona komeili harmaa sadesää, joten päätin synkistellä myös asuvalintani suhteen.

020

Musta toimii säällä kuin säällä.

035

Takki - H&M 
T-paita - Saksasta
 Housut - Dr.Denim
 Laukku - BHPC 
Kengät - Saksasta 

055

Kin Sushin puffetista löytyy myös salaattipöytä ja aasialaista ruokaa.

058

Monipuolinen tarjonta, tuoreus ja niin paljon kuin sielu sietää. Kelpaa!

 075

Jälkiruoka ei kuulu osaksi puffettia, mutta semmoisen voi halutessaan tilata erikseen. Päärynäjäätelöä, friteerattu banaani ja karamellikastiketta.

Käykää, kokekaa ja ihastukaa paikkaan.

Postaus toteutettu yhteistyössä mahani kanssa. (Heheh)

perjantai 9. toukokuuta 2014

Follow the sun

Terve toverit!

Matkailukuumeeni alkaa kohota ihan uusiin sfääreihin, kun kevät on lähtenyt kunnolla käyntiin. Saimme nimittäin varattua 8 hengen kaveriporukalla matkan Mallorcan auringon alle viikoksi kesäkuun lopulle. Matka löytyi äkkilähdöt osiosta ihan superhalvalla sivustolta: http://www.napsu.fi/ Suosittelen käymään kurkkimassa tuolta, mikäli olette suunnitelleet kesälle reissua, napsulta on nimittäin tullut tilattua useamminkin erittäin halvalla matkat porukallemme! ;)

Muutama päivä Mallorcan reissun varaamisen jälkeen sain kuulla, että äitini puolen perheeni on lähdössä kesäkuun alussa Itävaltaan matkalle. Houkutus oli suuri, kun kutsu kävi meillekkin. Samana päivänä lennot olikin varattu myös Itävallan reissua varten, enkä voisi olla enempää innoissani!
 Matkasta tulee varmasti hyvin erilainen, kuin ulkomaanreissuni yleensä, ja tiedossa onkin mm. paljon vaeltamista. Kesäkuusta on tulossa hyvin kiireinen, kun lennotkin varattiin pääsykokeiden kanssa samalle päivälle. Koesalista ulos ja lentokentälle menoks!

Matkustaminen on ehdottomasti yksi elämän parhaimpia asioita. Olen saanut matkustaa elämäni aikana suhteellisen paljon, josta en voisi olla kiitollisempi. Uusiin maihin, maisemiin ja kulttuureihin tutustuminen on itselleni erittäin tärkeää. Töitäkin jaksaa paiskia 6-7 kertaa viikossa tulevien reissujen voimin. Pyrin matkustamaan elämäni aikana niin paljon kuin mahdollista, ja olisi vielä niin monta paikkaa näkemättä ja kokematta.

Ajattelin jakaa kuvia viimevuoden matkoistamme lisäkuumeilua tuomaan. :D

SAKSA




Yllätin poikaystäväni Jaakon jouluna lentolipuilla Saksaan perheeni luokse! Paketoin liput suureen pakettiin, jonka sisältä löytyikin pieni kirjekuori. Jaakon ilme olisi pitänyt saada ikuistettua, kun homman juju alkoi selvitä. Huhtikuussa sitten mentiin ja matka oli myös ensimmäinen yhteinen ulkomaanreissumme. Reissu oli onnistunut ja Jaakkokin on saatu toivottavasti koukutettua maahan! ;) Saksasta tulette kuulemaan varmasti paljon lisää jatkossakin.

FLORIDA




HAC Elite, MM-kisat 2013



Huhtikuun lopulla tulikin lähdettyä jo uudelleen reissuun, sillä siskollani oli viimeiset cheerleadingin MM-kilpailut. Kisat järjestettiin Orlandossa, mutta asuntomme sijaitsi Miamissa. Menimme isäni ja toisen pikkusiskoni kanssa matkalle mukaan kannustusjoukoiksi. Matka oli ihan mieletön ja Jenkkeihin pitääkin päästä ehdottomasti uudelleen vielä jonakin päivänä. Katsokaa nyt noita maisemia.. hnngg, lähdetäänkö jo?

KYPROS




Uusia tuttavuuksia. <3

Moi peppu.


 
Kesäkuussa matkasimme ystäviemme kanssa Kyprokselle viikoksi. Saimme matkan halvalla, ja hintaan nähden hotelli oli yllättävän hyvä. Majailimme rauhallisessa Protaraksessa. Viihdyin erittäin hyvin, vaikka paikka olikin aika perinteinen turistirysä. Ranta oli hyvässä kunnossa, ja seura taisi pelastaa puuttuvan eksoottisuuden. 
Käytiin yhtenä iltana myös Ayia Napan yöelämässä ja huh, millainen bilekeskus. Pitkä katu kuhisi toisistaan erottuvia baareja ja meininki oli aika katossa. Jos lomallaan suosii erityisesti yö-elämää, Ayia Napa saattaa olla oikea paikka vierailla. :D

Tässä olikin viimevuoden matkasaldo. En malttaisi odottaa enää tämän vuoden reissuja!