perjantai 23. syyskuuta 2016

Miksi tuhansia kuvia someen?

Tämä kysymys on toistunut eri muodoissa pitkin koko somehistoriani ja varmasti moni muukin somessa aktiivinen on saanut kuulla saman kysymyksen ainakin kerran elämässään. Haetko tällä  hyväksyntää miehiltä? Janoatko julkisuutta? Onko sinulla pakottava tarve saada huomiota? Niin. Miksi?

447

Aloitin aktiivisen sometteluni jo aikoinaan Irc-galleria ja Messenger aikoina. Minusta oli jännittävää miten tuhannet ihmiset, niin tutut kuin tuntemattomatkin, pystyivät tavoittaa toisensa niin nopeasti ja helposti jopa ympäri maailmaa. Myöhemmin tuli Facebook ja sitten some siirtyikin jo vahvasti puhelimiin.

Sometteluni alkoi vailla minkäänlaisia tavoitteita tai ajatuksia siitä, mitä sillä hain. Mielestäni se oli hauskaa, inspiroivaa ja kiinnostavaa. Kaunis annos, onnistunut päivän asukokonaisuus, uudet treenikengät tai iloinen kaveripotretti.

449

Sitten alkoi selfieiden kultainen aikakausi. Omasta naamasta kuva noin läheltä itse räpsäistynä, HÄH miksi? Asiaan kuuluu tietenkin parhaan mahdollisen kuvakulman ja muikistuksen hakeminen. Onnistunut naamaräpsäys saa toisinaan jopa huippuhyvät fiilikset aikaan, vaikka siltä ei joka päivä välttämättä näyttäisikään. Onnistuneeseen meikkiin, kampaajan jälkeiseen freesiin fiilikseen ja lomamatkalla ruskettuneeseen hipiään on hauska palata jälkeenpäinkin katselemaan, että tuolta se pärstä sitten näytti silloin, kun oli se erikoishyvä päivä. Harvoin kukaan niitä selfieitä nappailee tai ainakaan lisäilee niinä huonoina hius- ja naamapäivinä.

Mutta ajatus lähti hieman vaeltelemaan aiheesta: MIKSI? Ensin se oli siis kiva tapa ja hauskaa puuhattavaa. Omasta sometilistä tuli kuin oma pieni kuvapäiväkirja, josta ammensin itsellenikin myöhemmin inspiraatiota. Olipas tuona päivänä kiva asu, laitan sen tänäänkin. Näyttipä hiukset hauskalta tuolla nutturalla! Tällä viikolla voisi käydä salilla yhtä monena päivänä kuin viime viikollakin. Tuota mansikkasmoothieta täytyy kokeilla taas viikonloppuna! Vähän ajan päästä alkoi saada enemmän ja enemmän seuraajia ja kommentoijia. Oli kiva, kun muut tykkäilivät kuvista ja kertoivat inspiroituneensa jostakin, kuvien lisäämisestä alkoi tulla jatkuvasti hieman suunnitelmallisempaa.

Aloin huomaamaan, että selfiet saivat enemmän tykkäyksiä kuin ruokakuvat ja yksityiskohdat vaatteista. Selfieiden lisäämisen jälkeen seuraajia ilmestyi puolet enemmän kuin ruokakuvien lisäämisen jälkeen. Miksi tämä kiinnosti? Mitä enemmän niitä seuraajia oli tullut, sen enemmän sähköpostiin, inboxiin ja muualle oli alkanut sadella yhteydenottoja. Tahtoisinko osallistua jonkun paikan avajaisiin tai tapahtumaan? Tahtoisinko vastaanottaa jonkun tuotteen kuvapostausta vastaan? Tahtoisinko tehdä yhteistyötä festareiden kanssa? Vitsit miten hauskaa ja jännittävää, tottakai mä halusin!

416

Kuvien lisääminen ei vieläkään ole mulle mitään rutiininomaista pakkopullaa, vaan mä todella tykkään suunnitella erilaisia kokonaisuuksia asuista, annoksista ja muista maailman pienistä yksityiskohdista. Mä rakastan kuvata luontoa ja maailman kauneutta. Musta on ihanaa kahlita jonkun eläimen söpöys kuvan muotoon ja musta on mukavaa, kun meikki tai kampaus onnistuu ja siitä sattuu saamaan myös kivan kuvan aikaiseksi.

Mulle kuvaaminen, kaikenlainen, on siis rakas harrastus ja tekisin sitä, vaikka en yhtäkään somekanavaa itse käyttäisi, mutta kuvien lisääminen someen on nykyään ehkä hieman tavoitteellisempaa. Mä kaavailen jopa jonkunlaisia tulevaisuuden suunnitelmia somemaailman pariin, blogin kannalta näkyvyydestä eri somekanavilla on hyötyä, musta on mahtavaa osallistua uusiin juttuihin somen kautta, niin tapahtumiin kuin erilaisiin kampanjoihinkin.

455

- Haenko siis huomiota? Tässä vaiheessa mun on vastattava kyllä. Huomion ja näkyvyyden saaminen somessa mahdollistaa paljon asioita, joita ei muuten elämässä olisi varmasti tullut eteen koskaan.

- Haenko miesten ja muiden hyväksyntää? Somen ihmeellisessä maailmassa on oppinut, ettei kaikkia, eikä edes suurinta osaa voi miellyttää. Hyväksynnän hakemisen muilta jätin oikeastaan jo Irc-galleria ajoilta ja aloin luottamaan omaan arvostelukykyyni someen lisäämieni kuvien osalta. Parisuhteen päättymisen jälkeen oli kiva saada silloin tällöin mukavaa palautetta sinkkumiehiltä, mutta se ei ollut mulle mikään somekanavien päivittelemisen syy. Ei mahdu oikeastaan edes kahden käden sormiin henkilöt, jotka olen torjunut sosiaalisessa mediassa vääränlaisen huomion saamisen vuoksi. Suurimmaksi osakseen seuraajat ovat olleet asiallista sakkia, kiitos.

- Janoanko julkisuutta? Vaikka pidänkin julkista blogia ja aktiivisia somekanavia, mä toivon silti, että voin säilyttää elämässäni vahvasti myös tietyn yksityisyyden. Mä toivon, että voin piristää ja inspiroida ihmisten päiviä, myös vaikka niiden tuntemattomienkin. Mä toivon, että voin kertoa ehkä jotakin uutta tai jakaa omia hyväksi kokemiani juttuja somen välityksellä. Mutta mä myös toivon, että ihmiset kunnioittavat sitä, että kaikki asiani eivät kuulu someen ja jaan somekanaviini juuri sen siivun elämästäni, mikä hyvältä ja luontevalta sinne tuntuu jakaa. Jos joku sattumalta tunnistaa mut someminäni vuoksi tuolla jossakin pyöriessä, toivon että se on meille molemmille hyväntuulinen hetki.

446

En ihan ymmärräkään, miksi someaktiivisuus koetaan monesti niin pahana asiana. Mä keksin miljoonia asioita, jotka olisivat mulle itselleni tai joillekin muille haitallisempia ja ikävempiä juttuja ja joista noottia voisi ja kuuluisikin antaa. Aktiivinen somepäivittely harrastuksena tai jopa työnä ei loukkaa tai satuta ketään, se ei vie päivistäni turhan paljon aikaa muilta jutuilta (nyt, kun olen oppinut jättämään puhelimen sivuun silloin, kun tapaan ystäviäni tai läheisiäni) ja se ei vahingoita mun tai kenenkään toisenkaan henkistä tai fyysistä hyvinvointia. Some on vieläpä nykyään niin IN juttu, että jopa monet työpaikat päivittelevät kuulumisiaan sinne päivittäin. Ymmärrän toki, etteivät kaikki vaan näe mitään järkeä somettelussa harrastuksena, mutta eivät kaikki tajua vikellyksen tai sienestämisenkään päälle ja heidän annetaan silti rauhassa temmeltää puuhissaan. :D

Näihin tunnelmiin on hyvä aloittaa viikonloppu. Ei oteta kaikkea ihan niin vakavasti, jooko? Elämä on aika mahtava juttu, kun sen osaa ottaa vastaan avoimesti ja hyvällä buugilla. Postauksen pirteät ja lämpöä ja iloa hohkavat kuvat viestikööt aurinkoisesta tunnelmastani. :'D Kivaa viikonloppua!

keskiviikko 21. syyskuuta 2016

Gloria Fashion Show 2016

Mulla oli siis viime viikonloppuna ilo ja kunnia osallistua avustamaan järkkäämään yhdessä meidän huipputiimin kera Gloria Fashion Show 2016 tapahtumaa ja vaikka viikonloppu oli hektinen ja rankka, oli se kaiken sen vaivan arvoinen. Meillä oli ihan mielettömän kivaa ja oli hauska päästä seuraamaan kulisseista, kun moinen tapahtuma syntyi pala palalta ja sitten nautiskeltiinkin vain koko työn jäljestä.

048

007

005

Näitä väännettiinkin liukuhihnatekniikalla lähemmäs parituhatta kappaletta. :D

001

Välillä piti tankata!

019

028

033

Perjantaina marssittiin porukalla yhdeksältä aamulla kaapelitehtaalle ja siellä vieteltiinkin sitten aikaa illan showhun asti. Perjantain kutsuvierastilaisuus onnistui mielestäni aivan mielettömän hyvin ja päästiin itsekin katsomaan näytös alusta loppuun. Oon ollut muutaman kerran ennenkin muotinäytöksissä, mutta tää oli ihan omaa luokkaansa!

092

142

Tykkäsin siistä, miten muotinäytökseen oltiin nähty todella vaivaa ja upeiden vaatemallistojen lisäksi päästiin katselemaan useita eri mielettömän taitavia esityksiä akrobatiasta musiikilliseen lahjakkuuteen.

188

Yleisön joukosta saikin kuulla paljon kehuja siitä, miten näytös oli yllättänyt ja kahlinnut mielenkiinnon ja omastakin mielestäni näytöksissä vallitsi todella hyvä tunnelma niin esiintyjien ja mallien osalta kuin yleisönkin osalta. Tunnelma oli jotenkin tosi rento ja iloinen, mutta silti niin ammattitaitoinen.

206

Muotinäytöksen jälkeen pääsi vielä nautiskelemaan eri yritysten pisteiden tarjonnasta ja paikalta löytyikin mm. magnumin jäätelöbaari

194

058

077

091

Valitsin jädeeni maitosuklaa pohjan ja täytteiksi kuivattuja hedelmiä, mansikoita ja pistaasipähkinöitä. One word - NAM.

037

039

Lansonin juomapiste

205

052

Nivean piste ja upea macarons taideteos

196

Radleyn syksyinen mallisto

214

Meikkipiste

202

Ja paljon muuta upeaa ja viihdyttävää.

Perjantaina en voinut osallistua kovin myöhään iltakemuihin, sillä mulla oli jo vähän kuuden jälkeen seuraavalle aamulle töitä kaupalla. Aamuvuoron selätettyäni suuntasinkin samantien kotiin vaihtamaan vaatteet ja takaisin Kaapelitehtaalle hoitelemaan järjestelyitä Lauantain Showta varten! :D Sain onneksi Annin, Isben, Aden ja Marin mukaani auttamaan juoksevissa asioissa, joten hektinen meno ei tuntunut ihan niin raskaalta!

044

Henkilökunnan asukoodina toimi koko musta ja noudatinkin sitä sitten päästä varpaisiin. Tää ei ollut hankala homma, sillä oon pukeutunut muutenkin nyt alkaneen syksyn aikana laittoman usein pelkkään mustaan.

048

Hankin tapahtumaa varten ensimmäistä kertaa elämässäni tuollaiset siistimmät leveät housut ja tykkään noista ihan tajuttoman paljon! Mukavat jalassa ja mielestäni myös tyylikkään näköiset.

059

 Black Lace Crop Blouse
Laukku - Vero Moda
Housut - Bik Bok

045

Yläosana taas toimi yhteistyökumppaniltani SheIn:ltä saatu pitsinen musta paita. Paita valloitti välittömästi mun sydämen ja sitä nähdäänkin varmasti osana monissa syksyisten viikonloppujen asukokonaisuuksissa. ;)

126

211

Lauantaina ovet olivat siis avoinna lipun hankkineelle yleisölle ja näytöksiä oli peräti kolme kappaletta. Niiden välissä saatiin sitten juosta hikihatussa järjestelemässä sali uudelleen näytöksiä varten, mutta homma hoitui isolla ja tehokkaalla porukalla sutjakkaasti.

233

Ensi vuonna aion ehdottomasti osallistua myös kyseiseen tapahtumaan, sillä tuo oli mun mielestä aivan ihana piriste alkavaan syksyyn ja iloinen mieli on seurannut mua pitkälle koko tätä seuraavaa viikkoakin. :) Kiitos tytöt vielä avusta ja ensi vuonna uudestaan! <3 

sunnuntai 18. syyskuuta 2016

Kiireisen syksyn ruokapäiväkirja

Moikka moi ja hyvää sunnuntaita heppulit!

Vihdoinkin pääsin taas kirjoittelemaan tänne. Kiirettä on pitänyt ja Gloria Fashion Show 2016 viikonloppu on nyt takana päin. Koko viikko ollaan puurrettu tapahtuman eteen ja kaikki meni muutamaa pikku järjestelyongelmaa lukuunottamatta todella onnistuneesti ja jäi tosi hyvät fiilikset! Kirjoittelen ensi viikolla postaustakin vielä tapahtumasta, mutta nyt on aika pistää ruokapäiväkirjaa peliin. ;)

Viime viikolla otin siis toteutukseen jälleen ruokapäiviksen ruksaamisen ja kirjoitinkin ylös koko viikon ruokailut. Mulla oli harkan ja duunin ristitulen aloitettuani jotenkin hirveän vaikea alkuunsa saada ruokailut tarpeeksi säännöllisiksi ja monipuolisiksi ja välillä mulla saattoikin olla jopa viiden tunnin välejä ruokailujen välissä, joka on mulle ihan jäätävän pitkä aika. Oon siis tottunut syömään jotakin noin 3-4 tunnin välein ja sillä rytmillä oon hyvällä ja energisellä tuulella ja ololla koko päivän. Viime viikolla koitin korjata rytmini takaisin kuntoon ja onnistuinkin hommassa ihan hyvin.

Maanantai

Aamupala: Munakas kevätsipulilla, paprikalla, chilillä, tomaatilla, basilikalla ja valkosipulilla, kaurapuuro vadelmilla ja mustikoilla + vettä limellä ja sitruunalla

217


Lounas: Eilistä lihapullapastaa (punasipuli, tomaatti, ruokakerma, yrttinen tomaattimurska, basilika, 2 valkosipulinkynttä, 1 chili, lihapullat + täysjyväfusilli) kahvi, vihreä tee, vettä ja pari palaa tummaa suklaata jälkkäriksi

Välipala: Banaani, pari kourallista pähkinöitä

Päivällinen: Avokado-fetasalaattia (tomaatti, kevätsipuli, feta, avokado, paprika, rukola, pähkinäsekoitus ja sitruunanmehut), vesi, vihreä tee 

159

Iltapala: 2 ruisleipää juustolla, tomaatilla ja kurkulla + vihreä jasmintee ja vettä



Tiistai

Aamupala: Kaurapuuro marjoilla ja mangokuutioilla + vihreä tee

170

Lounas: Eilistä fetasaldea, pari kouraa pähkinöitä, kahvia, teetä, vettä

Välipala: Banaani, Skyr uuniomenarahka

177

Päivällinen: Donan kera täytettyjä kesäkurpitsoja + vettä

179

Täytetyt kesäkurpitsat

2 Isoa kesäkurpitsaa
Soijarouhetta
3 Valkosipulinkynttä
Puolikas sipuli
Grillimauste, chilimauste, mustapippuri, suola, basilikajauhe, pizzamauste 

187

194

202

Iltapala: Munakas avokadolla, tomaatilla, kevätsipulilla, paprikalla ja chilillä

Keskiviikko

Aamupala: Puuro mustikoilla, vadelmilla ja banaanilla, elistä munakasta pala, vettä

Lounas: Soijarouhekastiketta ja fetasalaattia

 225

Välipala: Saksanpähkinöitä pari kourallista, banaani, teetä, kahvia + magnum jäätelö jälkkäriksi

229

Päivällinen10 sushia, vettä, pala geisha-suklaata

348

Iltapala: 2 ruisleipää juustolla, tomaatilla ja kurkulla, vihreä tee, vettä

Torstai

Aamupala: Puuro mangokuutioilla ja banaanilla, kahvia 

364

Lounas: Salaatti tomaatilla, paprikalla kaalilla, fetajuustolla, aurinkokuivatuilla tomaateilla, avokadolla, kurkulla, porkkanaraasteella + bansku, vihreetä teetä ja vettä

388

Välipala: Banaani, maitorahka, saksanpähkinöitä pari kouraa, teehetki

475

Illallinen: Addun kanssa avomaankurkkuja, oliiveja, fetasalaattia, pizzamunakasta tomaatilla, kevätsipulilla ja valkosipulilla 

Perjantai

Aamupala: 2 Ruisleipää juustolla, kurkulla ja paprikalla, banaani, vettä, kuppi vihreää teetä, kahvi

Brunssi töissä: 2 Saaristoleipää lohitäytteellä, hedelmiä, jogurttia myslillä ja marjoilla, juustopala, kurkkua ja salaattia

387

367

Lounas: Salaatti avokadolla, fetalla, kananmunalla, katkaravuilla, aurinkokuivatuilla tomaateilla, kurkulla, paprikalla, kaalilla ja rukolalla

VälipalaKaurapuuro kanelilla ja banaanilla + vihreä tee 

Päivällinen: Tomaatti-vuohenjuustokeitto, 2 ruisleipää juustolla

Iltapala: Soijajogurttia, vadelmia ja kaurahiutaleita


Lauantai

Aamupala: Ruisleipä juustolla ja kurkulla, kaurapuuro mansikoilla, vadelmilla, banaanilla, mustikoilla ja mangokuutioilla, kahvi + vettä

500

Lounas: Tonnikalasalaatti (maissia, herneitä, paprikaa, kurkkua, tomaattia, rukolaa, fetajuustoa, punasipulia, sitruunanmehut) + banaani ja vettä

Välipala: Maitorahka banaanilla ja sitruunanmehulla, vettä ja vihreetä teetä 

Päivällinen: Soijasuikalepasta (tomaattia, soijasuikaleita, valkosipulia, basilikaa, punasipulia, tomaattimurskaa, chili) 

Iltakemut: Pari lasia viiniä

Iltapala: 2 Ruisleipää juustolla ja kurkulla, paljon vettä

Sunnuntai

Aamupala: Kaurapuuro mustikoilla ja mansikoilla, vihreä tee , pizzamunakas tomaatilla, basilikalla, fetalla, chilillä, valkosipulilla ja mausteilla, siruunavettä

005

Lounas: Meksikolainen tomaatti-jauhelihakeitto, 2 ruisleipää juustolla ja paprikalla, lasi soijamaitoa, vettä 

Välipala: Maitorahka pähkinöillä, vadelmilla ja banaanilla

Päivällinen: Kanasalaatti fetalla, tomaatilla, kurkulla, mangolla, punasipulilla ja pinaatilla

Iltapala: Ruisleipä avokadolla, paprikalla ja kurkulla, kaurapuuro mustikoilla + vettä

Oon huomannut, että nykyään on tullut syötyä lounailla lähes aina salaatteja. Jotenkin se pitää työpäivän aikana virkeämpänä, kun ei syö mitään tajuttoman raskasta, mutta kyllähän se nälkä iskee uudelleen ehkä hieman nopeammin kuin tavallisesti. Mulla ainakin tulee tukevan ruokahetken jälkeen usein sellainen ruokalepo- fiilis, että ei jaksaisi oikein hetkeen tehdä yhtään mitään! :D Tää on siis sopinut hyvin tälläiseen kiireisempään arkeen, mutta oon kuitenkin huomannut, ettei salilla ole jaksanut ihan yhtä kovalla temmolla vääntää työpäivän jälkeen. Tämä voi olla tosin seurausta monesta muustakin tekijästä kuin vain lounassalaateista. :D

Pitääkin nyt ensi viikon aikana vielä lisää tarkkailla, että mites sitä saisi tämän energiatason sillä tavalla tasapainoon, että töissä olisi aktiivinen ja keveä olo, mutta jaksaisi myös salilla sitten työpäivän jälkeen treenata täysillä! Ehkäpä joku runsaampi välipala ennen salia sitten. Mielipiteitä saa heitellä? Miten pitää energiatasot kohdillaan kiireisen arjen keskellä? Hyviä ja enegiatasoja kohottavia välipala ideoita? :)