keskiviikko 18. kesäkuuta 2014

Filzmoos, Austria

Itävaltaan saavuttuamme olimme täysin myytyjä. Perheemme oli ollut Alpeilla jo useita kertoja, joten heille maisemat olivat jo tuttu näky, mutta minulle ja Jaakolle kaikki oli uutta ja ihmeellistä. Vuoristomaisemat, virtaavat joet, suurten niittyjen ja metsien vehreys alppilehmillä varustettuna. :D

154

261

Vielä enemmän ihmeissämme olimme, kun näimme majoituspaikkamme! Perheellemme oli varattu kaksi vierekkäistä huoneistoa, joilla oli yhteinen suuri terassi. Huoneistomme oli melkein yhtä iso kuin kotimme ja sieltä löytyikin kylppärin ja makuuhuoneen lisäksi myös olohuone ja erillinen keittiö kaikkine varusteineen. Terassiltamme näkyi vuoristomaisema ja makuuhuoneemme ikkunasta kaksi laiduntavaa hevosta varsoineen.

150

151

Kyllähän täällä viikon kelpaa oleskella. ;)

Filzmoos oli ihanan rauhallinen pieni kylä ja heti sinne saavuttuamme pääsykokeista aiheutuneet stressin tunteet katosivat välittömästi. Ensimmäisen illan käytimme vain kotiutumiseen ja akkujen lataamiseen seuraavaa päivää varten. Aamusta lähdimmekin kohti ensimmäistä vaellustamme.

178

246

Vaelsimme Jaakon kanssa ensimmäistä kertaa vuorilla ja sen kyllä tunsi jaloissa. Välillä tuntui siltä, että olisi halunnut vain kääntyä takaisin alamäkeen ja kieriä alas. Ellikin melkein luovutti kerran matkallamme huipulle, mutta koki kuitenkin ihmeselviytymisen nähtyään lumitasanteen reitin varrella.

218

Paahtavan kuumuuden keskellä komeilevat lumilaatat olivat kummallinen näky, mutta siellä niitä oleili siellä täällä kesäisten maisemien keskellä. :D

250

267

Aina vaellusreitin huipun saavutettuamme palkitsimme itsemme vuoristohyttien luona syöden ja juoden itsemme kylläisiksi. Ruokailun ja huilaamisen jälkeen edessä oli nimittäin vielä vaellus takaisin alas vuorilta, joka oli myös yllättävän rankkaa. Jaakko valitteli alasmenoa jopa rankemmaksi kuin nousuvaihetta, mutta kyllä se nousu oli sen verran hengästyttävää puuhaa, etten voinut samaistua asiaan. :D

253

256

270


465

Vaellus selfie. :'D

478


495

558

Patikointimatkojemme varrella näkyvät kauniit maisemat, luonto ja eläimet tekivät vaeltamisesta tuplasti hauskempaa ja välillä ei edes huomannut talsivansa jyrkkää ylämäkeä pitkin, kun ihasteli kaikkea ympäriltä löytyvää. Kaikenmaailman otuksia tulikin nähtyä reissulla luonnossa sekä eräällä hevostilallakin, jossa kävimme muutamana päivänä käyttämässä pieniä ratsastustunnilla. :)

302

702


704

719


729

Olen aivan hulluna kaikenlaisiin ötököihin ja elukoihin, joten matkamme oli minulle erittäin mieluisa myös tältä osin. Pääsimme syöttämään alppimurmeleita, kilejä ja pupuja, paijaamaan ja halimaan kissanpentuja, koiria ja hevosia ja näkemään erilaisia luonnon eläimiä vaellusreittiemme varrella. Nyt olen hetkeksi saanut elukkakiintiöni tyydytettyä ja kestän ehkä vielä muutaman vuoden (viikon) ilman omaa lemmikkiä.. ;D

Yhtenä päivänä menimme naapurikaupunkiimme Dachsteiniin ja nousimme kondolihissillä siellä sijaitsevalle jäätikölle. Jäätiköllä toimi kenttälaskettelukeskus ja kontrasti hissimatkan lähtöpisteestä huipulle oli valtava. Oli melko epäuskoinen fiilis, kun kesämaisemat vaihtuivat hyvin nopeasti talvisiin lumisiin maisemiin ja lämpötilakin laski noin 15 asteella. Aurinko lämmitti ylhäälläkin kuitenkin sopivasti, joten pärjäsimme huipun 12 asteessa hyvin kevyillä takeilla. 

670

683


688

Jäätikölle oli rakennettu metalliristikosta ja paikoitellen myös läpinäkyvästä lasista Skywalk, joka sai polvemme tutisemaan. Maisemat olivat aivan mielettömät, mutta teki kyllä hyvää siirtyä lasin päältä maan vankalle pinnalle. :D

570

596

Säät suosivat matkaamme ja monena päivänä lämpötila kohosikin reippaasti päälle kahdenkymmenen asteen. Päivät vaellettuamme menimme muutamana iltana vastapainoksi uiskentelemaan läheisiin uimaloihin.

355

365

Lähtisin vastaavalle vaellusmatkalle uudestaan koska vain, mutta tällä hetkellä odotan kyllä innolla tulevaa Mallorcan reissuamme rantoineen ja palmupuineen!

804
Näihin kuviin ja tunnelmiin. Kiitos upeasta reissusta loistavalle matkaseuralle.<3

tiistai 17. kesäkuuta 2014

Germany

Heipsan! Reissusta on nyt selvitty elossa ja varsinainen seikkailu meillä olikin. :) Patikoitiin lähes jokaisena päivänä päälle kymmenen kilometriä ja suurimman osaa matkasta joko ylä- tai alamäkeen. Ensimmäisten vaellusmatkojen jälkeen paikat olivat kyllä niin jumissa, ettei aikaisemmin moista ole koettu. Reissu oli ihanan erilainen matkailuelämys kuin mitä olin koskaan aikaisemmin kokenut ja kiitänkin kovasti perhettäni upeasta elämyksestä. Perheen kanssa vietetty aika toi vielä paljon lisäarvoa.

Kuvia kerääntyi matkalta niin paljon, että kameran muistikorttikin meni täyteen. Ajattelinkin jakaa postaukset reissusta muutamaan osaan, josta ensimmäisessä kerron saapumisestamme Saksan kotiimme.

Lähdimme siis reissuun samana päivänä, kun pääsykokeeni pidettiin. Pääsykoesalista ulos asteltuani olo oli erittäin helpottunut, sillä koe tuntui menevän matematiikan osuutta lukuunottamatta erittäin hyvin ja tiesin, että pääsisin pian perheeni luokse viettelemään lomaa.

003
 
Lento Saksaan vie vain alle kolme tuntia, joten matka taittui silmänräpäyksessä! Meillä on tapana laittaa Saksan lennoillemme Jaakon kanssa hienot vaatteet päälle ja leikkiä business-ihmisiä, puhuttiinpa myös konematkallamme toisillemme vain huonoa Englantia. :'D Päällemme valitsimme mätsäävät kauluspaidat.

044

Emme olleet kertoneet pienillemme, että olemme tulossa heidän mukaansa Itävaltaan, joten saapumisemme oli heille täysi yllätys! Riemu oli käsinkosketeltavaa ja en tiedä pystyykö monikaan samaistumaan tunteeseen, kun pieni sisarus sanoo olevansa iki-onnellinen, että saa viettää kokonaisen viikon isosiskonsa kanssa. Tunne on samanaikaisesti iloinen ja jotenkin erittäin surullinen.

042


043

Saatiinpa myös nähdä huima esittely pikkuveikan uudesta menopelistä. Kehuttiin pyörä hyvin cooliksi ja tyytyväisyys loisti pikkuherran kasvoilta. ;)

038


 022

050


014

Pääsimme ikuistamaan Saksan kauniin auringonlaskun ja iltakin oli niin lämpöinen, että syötiin herkullinen illallinen parvekkeellamme. Äiti oli taas loihtinyt ihania herkkuja tarjolle.

039

Uusi rakkauspakkaus pääsi reissuun mukaan. Valmistujaislahja äidiltäni ja isäpuoleltani. Kiitos. <3

059


060

066


067

Myöskin herkullinen aamiainen syötiin aamu-auringossa. Saksassa oli niin lämmintä, että vähän melkein harmitti ajatus siitä, että "täytyi" lähteä ajamaan sieltä eteenpäin. 

064

Pöydän alla oli eräs toiveikas aamupalaseuralainen.

078


093

089

097


087

096
Ennen Itävaltaan lähtemistä käytimme vielä Ellin aamulenkillä ja huh millainen väriloisto Saksassa vallitseekaan alkukesästä. Jälleen hieman harmitti, että täytyi lähteä sieltä niin pian pois. :D

102

Pieni enkelini. <3

111

Pieni kesä-esani. <3

105

112


 117

Matkalle heitin rennompaakin rennomman asukokonaisuuden, jotta autossa istuminen olisi mahdollisimman mukavaa. Leopardipögät olen löytänyt joskus kirpputorilta.

140

Matkaan lähtiessämme kävimme läheisellä liikkeellä kurkistamassa äitini ja isäpuoleni tulevat uudet leikkikalut...

142

... ja pienetkin olisivat halunneet omansa! 

147

Ajomatkaa kertyi noin viitisen tuntia ja nälän yllättäessä pysähdyimme syömään sushia. Jatkan myöhemmin postauksella Itävallan reissustamme. :)

tiistai 10. kesäkuuta 2014

Lihapullat tuorejuustotäytteellä

Heipsan!

Tein muutaman ajastetun postauksen reissun ajalle ja tällä hetkellä vaeltelenkin luultavasti jossakin Itävallan vuoristomaisemissa perheeni kanssa. :D

Viikolla yritimme syödä Jaakon kanssa jääkaappia mahdollisimman tyhjäksi ennen reissuun lähtöä. Halusin kuitenkin valmistaa jotakin muutakin, kuin jämäpaloista koottuja aterioita, joten kaupassa käydessäni tavoitteenani oli löytää ainekset johonkin yksinkertaiseen reseptiin.

Jauheliha löytyi kaapista valmiiksi, joten keksin valmistaa siitä itsetehtyjä lihapullia. Kokeileva kokkailuluonteeni nosti jälleen hattua ja halusin keksiä lihapulliini vähän extrahöystettä.

Tarvikkeet

001

+ Tämä meinasi unohtua!

002

Lihapullat:

Jauhelihapaketti
Korppujauhoja 1 dl
Kermaviiliä 2 dl
1 Kananmuna

Mausteiksi: mustapippuria, yrttisuolaa ja grillimaustetta.  

003

Sekoita kaikki ainekset keskenään ja pyörittele taikinasta sopivan kokoisia pyöryköitä.

005

Paina lihapullien keskelle sormella paikka tuorejuustotäytteelle.

Tarvikkeet täytteeseen

006

Tuorejuustotäyte:

Valkosipulituorejuustoa
Muutama kirsikkatomaatti
½ Paprika
2 Herkkusientä
1 Chili

Mausteiksi: valkosipulijauhetta ja yrttisuolaa

007

Pilko kirsikkatomaatit, paprika ja herkkusienet pieneksi silpuksi ja sekoita ne valkosipulituorejuuston sekaan.

010

 Lisää täytettä lihapulliin painettuihin koloihin ja sulje täyte pyöryköiden sisälle.

011

Paista lihapullat uunissa 225 asteessa noin 20 minuuttia.

019

 Lihapullien kaveriksi halusin jotakin raikasta ja mozzarella-tomaatti-basilika salaatti sopi tähän tarkoitukseen paremmin kuin hyvin. Salaatin sai helposti valmistettua sillä aikaa, kun lihapullat valmistuivat uunissa.

012

Tarvikkeet:

4 Tomaattia
2 Pakettia mozzarellaa
Basilikanlehtiä
Balsamicokastiketta
Oliiviöljyä

Mausteiksi: mustapippuria ja yrttisuolaa

Pilko tomaatit ja mozzarellat ympyröiksi ja leikkaa basilikasta suuria lehtiä paketin päällimmäiseksi.

015

Ripottele päälle mausteita ja loraus oliiviöljyä sekä balsamicokastiketta.

016

Ateria oli ihanan kesäinen ja raikas ja ennenkaikkea helppo ja nopea valmistaa. Mielestäni on hauska huomata, miten helppoa ruuanlaitto oikeastaan onkaan, kun alkaa vain itse kokeilla kaikenlaista. Määrien ei tarvitse aina olla ihan niin justiinsa, jos nyt sitten joskus maustaakin vähän liikaa tai liian vähän, ei se maailmaa kaada. Lapsena kun katselin äidin ruuanlaittoa, se vaikutti mielestäni vähintäänkin joltakin ydinfysiikalta.

023

Kun valmistaa ruokansa itse, tietää tasan millaista ravintoa itseensä pumppaa ja osaa arvioida ehkä paremmin sen, kuinka paljon jotakin ruokaa kannattaa syödä ja kuinka tärkeää on syödä monipuolisesti kaikkea. Suosittelenkin kaikkia valmistamaan ainakin pari kertaa viikossa jotakin kotiruokaa valmisruokien ja ulkona syömisen sijaan.