keskiviikko 18. marraskuuta 2015

Urheilurintamalla

Iltaa toverit! <3

Laivareissukin on nyt takana päin ja sieltä selvittiin melkein yhtenä kappaleena takaisin. Viimeisenä päivänä kolautin tosin vahingossa pääni kattoon (kyllä, näinkin voi tapahtua meille satakuuskakkosille) ja muistoksi kotiin vietiin lievä aivotärähdys ja jäätävästi vuotava vekki päässä. Semmoinen Summer Up Cruise... Hauskaa meillä kyllä oli, sitä en kiellä! Tällä viikolla ollaankin otettu sitten ihan rauhallisesti ja salillekin uskaltaudun vasta huomenna. Tätä viikkoa ennen salimotivaatio on ollut kuitenkin syksyn aikana ihan huipussaan!

Tässä on edessä muutamiakin ihan loistavia motivaatiota buustaavia tapahtumia, jotka ovat innostaneet ravailemaan siellä salilla normaalia aktiivisemmin. En olekaan vähään aikaan kirjoitellut tänne urheilukuulumisista, joten ajattelin niitäkin nyt pitkästä aikaa päivitellä.

037

Johoo! Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Oon vihdoinkin ottanut venyttelyn osaksi treenejäni. Oon aina tiennyt, miten tärkeä rooli venyttelyllä on, sillä telinevoimistelussa meille ei muusta jauhettukaan, mutta jotenkin heti kun se ei enää voimistelun lopettamisen jälkeen ollut "pakollista", karsin sen välittömästi pois päivärytmistäni. Jotenkin hassua, sillä notkeus oli kuitenkin aikoinaan mun ehdottomia valttikortteja voimistelussa!


030

Mun piti ihan oikeasti käydä vielä googlettelemassa hyviä syitä venyttelyyn, jotta tää iskostuisi mun päähän toden teolla. Kyllä se venyttely kannattaa!

Miksi venyttely?

- Palauttaa lihaksen lepopituuteen
- Rentouttaa
- Lisää nivelien liikkuvuutta
- Lihashuolto on avain kehittymiseen
- Lämmittää lihasta, parantaa suorituskykyä
- Parantaa lihastasapainoa ja edistää koko kehon hyvinvointia
- Nopeuttaa palautumista

Onkin ollut hauskaa huomata, miten nopeasti saa sitä joustavuutta hieman takaisin ja jokaisella kerralla taivutteluita saa vietyä hieman syvemmälle tuskistumatta. Oon melko vakuuttunut siitä, että Thaimaan reissuun mennessä väännetään se oikean jalan spagaattikin taas maahan asti! ;) Pääasiassa venyttely otettiin kuitenkin takaisin päivärytmiin kuitenkin niiden vetreämpien nivelien ja lihasten toivossa ja uskonkin tämän tuovan kehoon kivasti liikkuvuutta lisää.

008

Muuten liikunnat onkin rullannut sitten lähes normaaliin tapaan eteenpäin vuorottelemalla käsi/selkä/kylkipäivän ja jalka/peppu/vatsapäivän välillä. Ainoastaan hieman enemmän on tullut taas harrastettua normaalin salitreenin ohella aerobista liikuntaa.

011


Ollaankin saatu viimeisten viikkojen sisään Fox Centerille muutamat uudet ja tervetulleet tulokkaatkin aerobisen liikunnan tueksi!

004

Olenkin joskus aikaisemminkin kokeillut tälläistä porraslaitetta ja kaipaillut kovasti moista Foxillekin. Vihdoinkin se löytyy myös sieltä ja ehdin ehkä vielä hyvällä lykyllä kipuamaan pepun rantakuntoon joulukuun loppuun mennessä! ;)

021
 
044

Pari uutta stepperiä ja kolme juoksumattoa oli myös ilmestynyt lämmittelyalueelle!

Oon nyt keskittynyt myös tavallista enemmän taas keskivartalotreeneihin ja yrittänyt rakentaa niitä vatsalihaksia taas pikkuhiljaa esiin. Mulla on ens kuussa nimittäin reissua ennen läksiäis + synttärijuhlat, jotka jatkuvat allasbileiden merkeissä. Tavoitetapahtumat pitää mielen motivoituneena ja kehon vauhdissa näin pimeinäkin aikoina. Voinkin taas toteutella tänne bloginkin puolelle pieniä treeniohjelmia, kunhan saan vaan jonkun matkaani tuonne kuvailemaan!

avoimet1

Foxilla on muuten perjantaille asti avoimien ovien päivät käynnissä, joten paikalle voi mennä itse kurkkimaan ja testailemaan uusia ja vanhojakin laitteita! Lisää tietoa salista ja sen tapahtumista löydät Foxin Fb-sivuilta.

Treenailun iloa. <3

lauantai 14. marraskuuta 2015

DAY WITH ME

Heipparallaa ja ihanaa viikonloppua sinnekin puolen ruutua! Mulla on tällä hetkellä ihan huippufiilis, sillä viikonloppuun on mahtunut jo nyt kaikenlaista hauskaa ohjelmaa melko extemporesti tosin ja tänään saankin vielä yhden tai pari tyttöstäni Järvenpäästä luokseni herkkuillalliselle! Aion valmistaa illallisen pitkän kaavan kautta alkupaloineen ja jälkkäreineen! :D Sunnuntai iltana taas suuntaamme neljän hengen tyttölaumalla Summer Up Cruiselle, joka on Suomen suurin urbaanin musiikin risteily!

Nytpä kuitenkin aiheesta seuraavaan! Päivä kanssani postauksista ollaan tykätty täällä ja niitä onkin toivottu lisääkin, joten ajattelin sellaisen taas toteuttaa. :)

7:30 - Herätyskello alkaa piristä ja napautan rutiininomaisesti sen kiinni ja käännän kylkeä. Hetken päästä niskaan hiipii se ikävä huonon omatunnon pistos, kun aivot alkaa vähän heräillä ja tajuta, että noustahan sitä pitäisi ja vähän äkkiä...

002

7:45 - Selaan ihmisten edellisen illan ja pahimpien aamuvirkkujen aamuiset snapit läpi ja saan vihdoin puhtia kammeta itseni ylös sängystä. Hiippailen keittiöön napsauttamaan vedenkeittimen päälle ja suljen yöksi auki jääneen keittiönikkunan ja viskaan viltin niskaan, koska keittiö on ihan jäätävän kylmä!

009

8:00 - Hoitelen perus aamutoimet hampaiden harjauksesta kasvojen pesuun ja aloitan meikkaamisen.

038


8:20 - Meikki on valmis ja siirryn aamupalailemaan. Tuttu ja turvallinen setti toimii tänäkin aamuna: Kaurapuuro pensasmustikoilla, rahkalla, banaanilla ja kanelilla. Tää kombo on nyt pitänyt mua vireessä melkoisen monena aamuna ja oonkin jo vähän odotellut, koska kyllästyn kyseiseen yhdistelmään. Vielä ei ainakaan ole ilmennyt kyllästymisen merkkejä! :D

8:30 - Kello käy, pitäisi olla jo matkalla mikäli olisin halunnut ehtiä yhdeksäksi kouluun. Laskelmoin, että olen ehkä tunnin myöhässä... tänäkin aamuna. Pakkaan koulukassin ja salikamat valmiiksi ja menen heittämään päälleni jotakin.

8:45 - Päätin, etten tahdo pukeutua tuonakin päivänä urheiluvaatteisiin, koska siitä on tullut pelottavan yleinen tapa mun työ- ja koulupäivien asustautumiseen! Ihan yhtäkkiä kuitenkin jökötän makkarin peilin edessä - missäs muissakaan kuin urheiluvaatteissa. Niin helppoa vaan, kun voi painella suoraan salille samoissa kuteissa, eikä tarvitse kantaa monia eri vaatteita mukana. :D

049

Voi rähmä. Päivän tyyli: Salilta karannut.

8:55 - Pääsen vihdoin ovesta ulos, pikakävelen bussille ja liimaan taas nenän somemaailmaan hetkeksi. Välillä mua ihan naurattaa, kun bussissa tai junassa kaikilla on nenät kiinni luurissa, mutta mitäs muutakaan sitä puuhaisi siinä odotellessa. Jos alkaisi yrittää virittää keskustelua aikaiseksi vierustoverin kanssa, leimaisi itsensä luultavaksi vain omituiseksi. :D

9:18 - Junassa ollaan ja taas melkein puolentunnin odottelu voi alkaa!

10:00 - Koulussa plärätään koneilla jotakin liiketoiminta- kilpailua, jossa yritetään tuottaa kuvitteelliselle mobiili-yrityksellemme mahdollisimman suurta tulosta. Ajatukset on jotenkin jossain ihan muualla ja mielenkiinto ei meinaisi riittää tietokoneen ruudun töllöttämiseen. Pohdiskelen, mitähän meillä mahtaa olla ruokana koulussa.

11:45 - Vihdoinkin syömään. Tarjolla oli vielä uuniperunoita kylmäsavulohitäytteellä! Mmm. Kyllä kelpasi ja nälkäkin oli ehtinyt kasvaa jo ihan valtavaksi!

068

12:15 - Iloksemme meillä ei ole enää muita tunteja jäljellä, mutta sitäkin enemmän erilaisia projekteja käynnissä, joten jäämme ryhmämme kanssa yhteen tietokoneluokistamme ja saammekin yhden tehtävistä tehtyä. Kahviosta napataan sumpit matkaan, jottei ruokalepomoodi lähde käyntiin! :D

072

14:00 - Jään vielä kouluun hoitelemaan hieman vaihtoasioita Thaimaan matkaa varten.

076

15:00 - Oon nyt lähiviikkoina innostunut jäämään silloin tällöin koulupäivän päätteeksi koulumme omalle salille treenailemaan. Sali on hieman pieni, mutta kyllä siellä ihan pätevän treenin saa suoritettua, kunhan osaa vähän soveltaa.

101


16:30 - Käsipäivä pulkassa ja aika lähteä kotia kohti!

110

16:45 - Tää on kyllä aina yhtä tuskainen näky koululta lähtiessä, kun keskellä päivää alkaa jo tulla niin pimeää, että voisi kuvitella olevan jo iltamyöhä. Miten tää aina jotenkin yllättääkin, vaikka joka ikinen syksy/talvi tämä tulee vastaan jossakin vaiheessa!

159

17:45 - Pääsen vihdoin Helsinkiin ja pimeähän se on ehtinyt jo tulla. Kotikulmillani piristää kuitenkin valomeressä kylpevä aallokko ja jäänkin räpsimään muutamat kauniit kuvat noista maisemista. Tuolla tulee jotenkin aina niin ihanan rauhallinen ja hyvä mieli, että monesti saatankin jäädä hetkeksi vain kuuntelemaan aaltojen loisketta ja katselemaan ympärilleni.

161

18:00 - Kylmä yllätti ja siirryin kaupan kautta kotiin lämpöisen teemukin ja läppärin ääreen. Aloitin tämän postauksen valmistelut, jotta en unohtaisi myöhemmin, mitä kaikkea päivän aikana olikaan ehtinyt tapahtua! :D Samalla purkaan kauppakassit ja valmistan välipalaa.

175

18:20 - Munakas avokadolla, herkkusienillä, minitompsuilla, pinaatilla ja valkosipulilla + mustikka-banaanirahka naamaan ja taas home officen ääreen.

18:50 - Ollaan sovittu Emmin kanssa treffit keskustaan seiskaksi, joten on aika nousta koneelta, heittää tavarat kasaan ja suunnata taas bussille.


015

19:20 - Yllättäen tulen paikalle taas reippaasti myöhässä, mutta onneksi Emmi ei ollut ehtinyt odottaa pitkään ja suunnataan yhdessä Kamppiin auenneeseen Espresso Houseen.

017


Listalta valittiin työntekijöiden suosittelemat jäähilekahvit, joiden nimeä en nyt millään muista! :D Itse valitsin mauksi hasselpähkinän ja tykkäsin tuosta kyllä ihan valtavasti!

024

21:00 - Tykättiin molemmat todella paljon paikasta ja kahvila olikin mielestämme erittäin viihtyisä ja mukava lisä Kampin kahvilatarjontaan. Tuonne suuntaamme kyllä jatkossakin! Höpöteltiin tyttöjen juttuja ja kuulumisia läpi siihen asti, kunnes kahvila meni kiinni.

Ilta sujui Pako-maratonia vietellessä ja olenkin tuohon sarjaan ihan totaalisen koukussa! Mä voisin katsoa vaikka kokonaisen päivän putkeen pakoa ja se onkin ainut ohjelma, jota tällä hetkellä edes seuraan. En edes muista nimittäin, koska olisin viimeksi katsonut telkkarista jotakin. Onneksi tuotantokausia on vielä hyvä kasa jäljellä. :D

Pakko tähän väliin mainita, että tätä postausta viimeistellessä mun tietokone on sammunut itsestään kolmesti! Arrgh. Mä niin toivon, että tää ei oo nyt sanomassa itseään irti, kun juuri Thaimaan reissukin edessä, jossa tietokoneelle olisi kyllä käyttöä... :D

Hyvät viikonloput, kuulostellaan taas pian lisää! :) <3

keskiviikko 11. marraskuuta 2015

Lihattoman jälkifiilarit

Hyvää huomenta! Kyllä. Kun lihaton lokakuu päättyi mä marssin suoraan sunnuntaina aamuyöstä mäkkärin tiskille ja tilasin itselleni Big Mac hampparin ja neljän kappaleen nugetit valkkaridipillä. Pettämätön kombo. Ja kyllä, seuraavana iltana mä valmistin kunnon possunsisäfile illallisen ja mussutin menemään tyytyväisenä. Mutta silti, lihaton lokakuu ei ollut mulle oikeastaan edes haaste eikä mikään!

lihaton

Mä tosin sallin itselleni kalan ja äyriäiset, joten homma olisi ollut luultavasti paljon hankalampi, jos olisin joutunut koulussa vetää kirjolohikeiton sijaan hernesoppaa tai ei olisi saanut valmistaa katkarapu-avokadopastaa tai muita mukavuuksia. Ensi vuonna tosin uskallan varmaankin kokeilla lihatonta lokakuuta ihan totaalilihattomana, eli kalakin on kaveri ei sapuska.

041

Lihattoman aikana huomasin, että joka päivä ei tarvitse kuluttaa lihaa. Ei todellakaan. Monena päivänä mä en edes ajatellut koko asiaa ja olin ihan huomaamattani lihattomalla. Parina päivänä tosin olin kasannut jo lautaselle iskän metsästämän saksanhirven fileet tai koulussa juuri lappaamaisillani bolognesekastiketta lautaselleni, mutta hälytyskellot ehtivät soida aina ennen mokaamista! Oltiinpa menossa yksi päivä kiinalaista bufeeta syömään, mutta vaihdettiin Tiipen kanssa viime hetkellä sushipaikkaan ja naureskeltiinkin jälkeenpäin, että mitähän mä olisin mahtanut saada syödä siellä kiinalaisessa... Riisiä ja nuudelia. :D

En oo ehtinyt vieläkään katsoa teidän linkkaamia dokkareita ja muita hyviä vinkkejä lihatuotantoon liittyen, sillä mulla ei tunnu nykyään olevan aikaa katsoa ikinä edes paria hömppäohjelmaa telkkarista! Harmittaa vieläkin pirusti, että Hottikset on jäänyt ihan kokonaan näkemättä! :'D Mutta heti, kun tuntuu että aikaa ja kärsivällisyyttä riittää, menen kurkkimaan näitä teidän suosittelemia pätkiä ja luultavasti lihaisten aterioiden väliin jättäminen on jatkossa vieläkin helpompaa. Olenkin päättänyt, että viikkoon voi ihan hyvin mahtua jatkossakin kokonaan lihattomia päiviä ja oonkin tähänkin asti suosinut monesti koulun kasvisvaihtareita.

Lihattoman aikana tuli paljon kyselyitä mun suokkari kasvissapuskoista, viikon syömisistä ja ruokavalion vaikutuksesta olotilaan ja lompakon nyöreihin. Kasasin tähän postaukseen hieman mun suosikeiksi nousseita vanhoja tuttuja, sekä pari uuttakin reseptiä! :)

Avokado-kesäkurpitsapasta

027

2 Valkosipulinkynttä
Kirsikkatomaatteja
Kourallinen pinjansiemeniä
4 Avokadoa
Kesäkurpitsa
Punasipuli
Nippu basilikaa
2 dl Makaronia

Maustamiseen:  Puolikkaan sitruunanmehut, chilijauhe, grillimauste, oliiviöljy, mustapippuri ja yrttisuola

035

Pilko ainekset palasiksi

045

Paista pannulla ensin pinjansiemeniä, punasipulia, valkosipulinkynsiä murskattuna ja kesäkurpitsaa

054

Ja heivaa sekaan vasta levyn kiinni laitettuasi basilikat ja tomaatit

058

Mausta mustapippurilla, yrttisuolalla, grillimausteella, chilijauheella ja sitruunanmehulla

064

Sitruuna tuo joukkoon ihanan raikkaan maun

072

Keitä sekaan makaronit, sekoita ainekset keskenään ja herkkupasta on valmis nautittavaksi!

077

Yhtenä päivänä tuli valmistettua bloginkin puolella pyörähtänyttä Tofuwokkia!

110

Yrttistä katkarapusalaattia

112

Halloumisalaattia

184

Ja tämä Vuohenjuusto-vihannespasta kuuluu edelleenkin mun yhdistä lempiruuista!

032

Monena päivänä päätin mennä helpoimman kautta ja valmistin soijarouheesta "jauhelihakastikkeen". Mielestäni soijarouheesta saa maustamalla ihan bolognesekastikkeen tapaisen väännettyä!

Soijarouhekastike 

030 (800x533)

Uudeksi tuttavuudeksi muodostui myös bongaamani tonnikalapihvien resepti tsatsikin kera! Sovelsin sitä jälleen hieman oman makuni mukaiseksi ja näistä tulikin ihan superhyviä!

Tonnikalapihvit

070

2 dl Korppujauhoja
Kermaviili
Punasipuli
Valkosipulinkynsi
Chili
Nippu basilikaa
2 Kananmunaa
Pari purkkia tonnikalaa

Maustamiseen: Yrttisuolaa ja mustapippuria

074

Sekoita mössöksi keskenään munat, kermaviili, korppujauho ja tonnikalat

078

Paista valkosipulia, punasipulia ja chiliä hieman pehmeämmäksi pannulla ennen sekoittamista muiden ainesosien kanssa

086

089

Lopuksi sekaan vielä pehmenneet ainekset pannulta, basilika ja mausteet

094

Muotoile käsillä taikina pihveiksi ja laita paistumaan kunnon loraukseen oliiviöljyä

126

Paista pannulla molemmat puolet ja pihvit ovat valmiita!

Tsatsiki

096

2 Valkosipulinkynttä
Kurkku
Nippu tuoretta minttua
Sitruunanmehut
Kreikkalaista jogua 2 dl

120

Murskaa valkosipulinkynnet, raasta kurkku ja silppua minttu. Sekoita kreikkalaisen jogun sekaan.

122

Mausta mustapippurilla, yrttisuolalla ja chilijauheella ja kastike on valmis!

Rahaa kasvisruokavalion noudattamisessa ei kulunut yhtään sen enempää kuin liharuokiakaan ostaessa, sillä tofupaketin saa parilla-kolmella eurolla, joka vastaa kanapaketin hintaa ja soijarouhetta saa ison pussillisen vain muutamalla eurolla. Ainoa, mihin mulla meni vähän enemmän rahaa oli pähkinät, sillä ahmiskelin niitä vähän joka väliin, mutta syön niitä kyllä paljon myös silloin kun saan syödä lihaakin. :D

006

Aamiaisella, välipaloilla ja iltapaloilla mulla toimi monesti erilaiset smoothiet, rahkat, puurot ja munakkaat, joita nyt normaalistikin kulutan paljon. Munakkaan sekaan ei saanut heittää vaan kinkkua ja leivän päälle ei voinut lisätä metukkaa. Tämä osuus ei ollut lainkaan hankala! Vaikeinta luultavasti olikin, kun meni jonnekin juhliin tai jonkun luo syömään, eikä saanut valita pöydästä lihaista versiota. Myös koulussa meinasi olla pari kertaa vaikeuksia valita kasvispihvit pasta-bolognesen sijaan.

100

Suosittelen kuitenkin jokaista kokeilemaan edes yhtä päivää viikossa täysin lihattomana, sillä mä huomasin ainakin yleisessä olotilassani positiivisia muutoksia. Kasviksia ja hedelmiä tuli lisättyä ruokavalioon varmaan huomaamattakin vähän enemmän ja monet proteiininlähteet, joita piti valita lihan tilalle olivat terveellisiä ja hyviä! Oli oli kevyt ja freesi! :)

Vinkkailkaas vain, jos tulee joitakin superhyviä kasvisreseptejä mieleen ja toivottavasti täältäkin löytyi jollekin joku kiva kokkailukokeilu!

Kivaa ja herkullista keskiviikkoa ihmiset. <3

sunnuntai 8. marraskuuta 2015

Kiitos isi

Joka päivä saan olla ylpeä siitä, että olet isäni. Näen sinut itsessäni päivittäin, enkä vain lukuisista ulkonäöllisistä seikoista, vaan myös hämmästyttävän monista luonteenpiirteistäni. Kaikista piirteistäni, joita huomaan perineeni sinulta, olen ihan äärettömän ylpeä. Salaa myös niistä kaikkein huonoimmista piirteistä (mainitaanpa toisinaan erittäin pahan asteinen hajamielisyys). Minulle lause "sä oot ihan kuin isäsi" ei ole koskaan ollut loukkaus, vaan se on tuonut aina hyvän fiiliksen riippumatta siitä, millä äänensävyllä lause on ilmoille laukaistu! :D

200


Et ole täydellinen. Kukaan ei ole. Mutta olet onnistunut välillä pitemmistäkin välimatkoista huolimatta osoittamaan rakkautesi, ymmärryksesi ja tukesi. Tahdon kertoa sinulle miten kiitollinen olen sinulle kaikesta.

Opetit arvostamaan kaikkea hyvää elämässä. Ei vain niitä suurimpia ja merkittävimpiä asioita, vaan myös niitä kaikkein pienimpiä elämän iloja.

453

Opetit pilkkimään, käynnistämään moottorikelkan, laskemaan madekoukut ja opetit yleisen rakkauden lappia kohtaan. Ihminen voi lähteä lapista, mutta lappi ei koskaan ihmisestä!

Suljit syliisi kun näit että sattuu ja osoitit että tunnet ja ymmärrät millaisesta tuskasta on kyse, kun tuntui ettei kukaan muu voinut ymmärtää.

Yritit suojella kaikelta pahalta maailmassa, yritit antaa maailmalta kaiken mitä sillä on tarjottavanaan.

209

Opetit, ettei elämässä selviä töitä tekemättä ja vaivaa näkemättä. Et koskaan halunnut, että menemme sieltä mistä aita on matalin vaan opetit tavoittelemaan korkeammalle. Opetit kunnianhimoa, määrätietoisuutta ja ahkeruutta.

Opetit elämän perusarvot ja säännöt jämäkästi, mutta lempeästi. Äiti sai hoitaa huutamisen ja läksyttämisen, jotka myös erittäin tärkeitä tehtäviä.

Kuuntelit silloin kun tiesit, että tarvitsin tukea ja kuuntelijaa.

440

Tarjosit yhden elämäni hienoimmista reissuista ja kokemuksista. Iskä ja tytöt maailmalla. <3

Soitat edelleen säännöllisin väliajoin ihan vain niitä näitä höpötelläksesi, vaikka mitään varsinaista asiaa ei olisikaan.

Annoit katon pään päälle, kodin, silloin kun sitä eniten tarvitsin. Sanat eivät voi edes osoittaa kiitollisuuttani.

Kasvatit yhdessä äitini kanssa kolme lasta itsenäisiksi, avoimiksi, rehellisiksi ja rohkeiksi aikuisiksi ja sinulla on kolme mokomaa vielä parhaillaan kasvuvaiheessa!

033

Kiitos isi, että olet siinä. <3