lauantai 5. elokuuta 2017

Viikonloppu Barcelonassa

Ja reissujutuilla jatketaan!

Mulla tosiaan iski tässä kesän aikana päälle totaalinen matakuume, kun Suomen kesä ei näyttänyt lähtevän käyntiin ollenkaan. Varattiin sitten Annin kanssa pidennetty viikonloppureissu Barcelonaan, sillä ollaan molemmat haluttu jo pitkään päästä sinne ja oltiin kuultu paikasta todella paljon hyvää.

fullsizeoutput_291c

Lähdettiin matkaan siis torstai iltana ja oltiin perillä Espanjassa niin, että ehdittiin käydä vielä illallisella ja keskustassa pyörähtämässä ennen nukkumaan menoa. Turisti-matkahöpsähtäneinä ja nälkäisinä valittiin tietysti jokin kaikkein kallein rafla illalliskohteeksemme, sillä paikassa oli reissumme kallein menu. Oli jotenkin epäuskoinen olo, kun yhtäkkiä pärjäsi pelkässä hamosessa iltamyöhään ja silläkin meinasi tulla kuuma!

Reissumme lyhyestä kestosta johtuen oltiin aikataulutettu lähes kaikki. Tai no, Anni oli tehnyt suunnitelmat päämme menoksi valmiiksi, sillä hän oli saanut ystävältään Nooralta ihan huippuvinkit reissumme ajalle. Kun tiedettiin tasan, minne kaikkialle haluttiin ehtiä, ei kolmessa päivässä ehtinyt tulla edes kiire ja koin, että Barcelona toimi ihan loistavasti kohteeksi tuollaiselle lyhyemmällekin viikonloppuvisiitille. Tottakai tuolla olisi ihana viettää aikaa vähän pitempäänkin, jolloin voisi viettää aikaa enemmän myös altaalla tai rannalla.

fullsizeoutput_2975

fullsizeoutput_2976

fullsizeoutput_2977

fullsizeoutput_2979

Ensimmäinen aamumme alkoi brunssilla Brunch & Cake nimisessä kahvilassa. Paikka oli ihanan tunnelmallinen ja annokset toinen toistaan herkullisemman näköisiä! Hintatasokin pysytteli kohtuullisena ja suurin osa annoksista maksoi alle 10 euroa.

Brunssilta jatkettiin mahat pinkeinä seuraavaan kohteeseemme Park Güel nimiseen puistoon. Puisto rakennettiin aikoinaan kaupunkipuutarhaksi ja sen suunnitteli suosittu katalonialainen arkkitehti Antonio Gaudi. Puisto sijaitsi kukkulan päällä ja ylhäältä näki lähes koko Barcelonan.

fullsizeoutput_297d

fullsizeoutput_298a

fullsizeoutput_298d

fullsizeoutput_2991

Puistosta löytyi Gaudin arkkitehtuuria, palmuja ja kukkia, myyjiä, soittajia, turisteja ja söpöjä pieniä viidakkopolkuja.

fullsizeoutput_2995

fullsizeoutput_2997

fullsizeoutput_299a

Gaudi teemalla jatkettiin Park Güelista matkaa katsomaan roomalais-katolista kirkkoa Sagrada Familiaa. Rakennustöitä on tehty jo toista sataa vuotta, mutta kirkko on siitä huolimatta yhä kesken. Ei menty käymään kirkon sisällä, joten mulle ei oikein muodostunut tästä nähtävyydestä sen syvempiä fiiliksiä. Hieno ja vaikuttava rakennus oli ja tunnelma kirkon ympärillä eloisa kaikkine kauppiaineen ja turisteineen.

fullsizeoutput_29fe

Turistikierroksemme jälkeen oli aika toteuttaa hieman tyttöjen reissuvelvollisuuksia. Shoppailemaan siis! Barcelonan keskustassa on todella hyvät ostosmahdollisuudet ja liikkeitä ja putiikkeja löytyy ihan joka makuun. Käytiin läpi melko perinteiset Zara, Bershka, Pull & Bear ja Stradivarius tyyppiset, mutta myös muutamiin pienempiin putiikkeihin astuttiin tutkiskelemaan, tuliaisia ostelemaan ja bikineitä ja kenkiä selailemaan. Barcelonasta löytyy myös mun ja Annin paljon hehkuttama meikkiliike KiKo!

fullsizeoutput_29fd

Pitkän päivän päätteeksi meillä oli illalle aikamoisen täydellinen lopetus. Noora oli vinkannut meille Barcelonassa asuvan tuttunsa suositteleman La Luna nimisen tapas ravintolan, jossa annokset olivat huikean kokoisia ja hinnat naurettavan pienet! Tilattiin Annin kanssa kreikkalainen salaatti, kanafajitat, herkkusienirisotto ja katkaravut valkosipulimarinadissa. Kun annoksia sitten alettiin kantaa pöytään tajuttiin nopeasti, että oltiin tilattu ihan liikaa ruokaa. Nuo tapas annokset olivat nimittäin ihan normaalin ravintola-annoksen kokoisia jokainen, mutta siitä huolimatta meidän laskun loppusummaksi tuli juomineen 26 euroa! Kun saatiin lasku pöytään, meitä molempia alkoi naurattamaan. Oltiin kuitenkin syöty kuin mikäkin viiden tähden illallinen. :D Ravintola oli melko vaikea löytää, sillä se oli piilossa syrjäkadulla. Ravintolasta kannattaa muuten varata pöytä etukäteen soittamalla, sillä se oli ainakin paikallisten keskuudessa todella suosittu iltasella.

fullsizeoutput_299d

fullsizeoutput_299f

fullsizeoutput_29a0

fullsizeoutput_29a4

fullsizeoutput_29a1

fullsizeoutput_29a5

Lauantai oli biitsipäivä! Kesäni ensimmäinen ja ehkä myös viimeinen rantapäivä. Herättiin aikaisin ja iskettiin paikallisille ruokamarkkinoille, josta löytyi kaikkea! Hedelmiä, lihoja, tapaksia, mausteita, kananmunia, smoothieita, juustoja, tortilloja, täytettyjä leipiä, salaatteja ja erilaisia mehuja! Loistava paikka kerätä kasaan biitsieväät. Markkinat muistutti mielestäni paljon Thaimaan Night Marketteja ja mulle tuli jotenkin kotoisa olo tuolla. :D

Sitten siihen itse biitsiin! Kyseessä oli siis Barceloneta Beach, joka oli pitkä hiekkaranta, jonka vieressä kulki pitkä rantatie palmuilla, pyöräteillä, surffikojuilla ja rantaravintoloilla varusteltuna. Ainakin noin lauantaina ranta oli aivan tupaten täynnä ihmisiä, joka on ainakin mulle aina vähän sellainen tunnelmaa laskeva tekijä. Saatiin kuitenkin pyyhkeillemme paikka ihan rantaveden tuntumasta, joten ihmismassa ei tuntunut ihan niin ahdistavalta, kun suoraan edessä oli aava meri.

fullsizeoutput_29a6

fullsizeoutput_29a7

fullsizeoutput_29ff

fullsizeoutput_29a9

fullsizeoutput_29ab

Kun oltiin pulahdeltu ja lahnailtu tarpeeksemme rantahiekassa, kerättiin kamppeet kasaan, tarkistettiin toistemme palaneet paikat, heitettiin suojakaavut niskaan ja lähdettiin metsästämään ravintolaa.

fullsizeoutput_29fb

Ihan sattumalta osuttiin paikkaan, josta sai tilattua kunnon terveysherkkuja. Selattiin listaa hullunkiilto silmissä, sillä tykätään Annin kanssa molemmat kaikista terveellisistä erikoisista ruokakokeiluista ja tuolta niitä löytyi listan täydeltä! Kyseessä oli siis rantaravintola Surf House Barcelona ja sieltä sai valittua itse raaka-aineet smoothieen, erilaisia salaatteja, klubileipiä, fajitaksia, keittoja ja kaikki oli valmistettu jotenkin vähän "terveellisemmän kaavan mukaan". Päädyttiin ottamaan puoliksi parmesan-rucola leipä ja avokado-quinoa salaatti sekä smoothiet oman makumme mukaan. Ravintola ei ollut halvimmasta päästä, mutta ruoka maistui ja toi kivasti uutta energiaa auringossa möhöilyn jälkeen.

Ruuan jälkeen suunnistettiin takaisin hotellillemme, käytiin suihkussa ja pidettiin pieni välikuolema ilmastoinnin viileässä henkäyksessä. Barcelonassa ilma oli kuuma ja kostea! Kokoajan oli vähän hiki, vaikka kuinka kevyesti koitti pukeutua. En toki valita, sillä mulle tuollainen on enemmän kuin tervetullut ilmasto.

fullsizeoutput_29fa

fullsizeoutput_29e3

fullsizeoutput_29af

Lepotauon jälkeen lähdettiin suunnistamaan kohti Magic Fountain -suihkulähdettä! Joka ilta puoli kymmenen aikoihin suihkulähteellä alkoi kunnon vesisuihku ja valoshow. Saatiin Annin kanssa huippupaikat sillan juuresta, josta näki koko alueen vähän korkeammalta. Kannattaa mennä ajoissa paikalle, sillä shown alkaessa ihmisiä oli ihan valtava määrä ja hyvän paikan ja näköyhteyden saaminen voi olla hankalaa.

fullsizeoutput_29b0

Suihkulähde show oli hieno ja näkemisen arvoinen, mutta olimme nähneet viimeksi samanlaisen Dubaissa, jossa kaikki on vielä vähän isompaa ja vaikuttavampaa, joten tämä show jäi kyllä siihen verrattuna erittäin pahasti kakkoseksi! :D

Sunnuntai oli viimeinen päivämme ja lähdettiin jo samana iltana kotia kohti. Meillä oli kuitenkin koko päivä vielä aikaa viettää Barcelonassa, joten päätimme käyttää ajan hyödyksi. Aamiainen syötiin jälleen ensimmäisenä päivänä tutuksi tulleessa Brunch & Cake paikassa.

fullsizeoutput_29ee

fullsizeoutput_29f2

fullsizeoutput_29f6

Aamiaisen jälkeen piti kehitellä ohjelmaa päivälle. Barcelonassa on paljon hotelleja, joista löytyy kattoterassi. Omassa hotellissamme ei kuitenkaan tälläistä löytynyt, joten läheisen hotellin aulahenkilö opasti meidät hotelliin, jonka kattoterassilla sai viettää päivän, mikäli ostaa terassin listalta ruokaa tai juomia vähintään 22 euron hinnalla. Tämä sopi meille paremmin kuin hyvin, sillä oltiin joka tapauksessa syömässä vielä lounas tuolla ennen lentoamme ja jos siihen saa vielä kivan kattoterassin ja altaan kaupan päälle, niin mikäs sen parempi! ;)

fullsizeoutput_29f9

fullsizeoutput_29f8

Kyseessä oli Gallery Hotel ja kattoterassi osoittautui oikein mieleiseksi paikaksi viettää loman viimeinen päivä. Saatiin aurinkopedit, jolle tarjoilijat palvelivat suoraan, keskellä terassia oli pieni allas viileällä vedellä ja ravintolan ruuat olivat herkullisia ja melko edullisia laatuun nähden. Lomamme oli todella hektinen ja käveltiin paikasta toiseen yhteensä monia kymmeniä kilometrejä, joten oli ihana viettää viimeiset hetket tuolla noin rennosti. Päivä kuluikin lähinnä altaassa lilluen, syöden ja aurinkoa ottaen.

Ihan mieletön reissu takana ja suurin kiitos siitä matkakumppanilleni Annille, joka mahdollisti koko reissun onnistumisen hyvän taustatyön, suunnittelun ja järjestelmällisyytensä vuoksi! :D Kiitos myös Nooralle, joka antoi meille kullanarvoiset vinkit reissullemme! <3

1. Oi mitä kuvia! <3 Barcelona on kyllä yksi omista suosikkikaupungeista :D
    Tuosta sai kyllä hyviä ruokailuvinkkejä reissuun, mutta täältä löytyisi vielä yksi ;)
    Jos matkustaa suhteellisen pienellä budjetilla, niin Barceloonan kauppahallin yhteydestä löytyt pienen pieni katuruokapaikka Wok To Walk. Siellä toimii sellainen subwayn tyylinen systeemi eli valitset haluamasi nuudelit tai riisin, lihaa tai kasviksia tai vaikka molempia, kastikkeen ja vapaavalintaiset lisukkeet sekä juoman :) koko herkun saa semmoisessa kätevässä rasiassa ettei paikan päälle ole pakko jäädä syömään vaan voi siirtyä vaikka rannalle mussuttamaan :D ja hinta on vähän valinnoistasi riippuen muutamia euroja :)

1. Hyppäsi mullakin kyllä aika kärkeen tuollaisista kaupunkikohteista! :) Heheeh, jep, ruokapuoli oli ainakin enemmän kuin hyvä. ;) Me itseasiassa käytiin yhdessä tuollaisessa Wok to Walk paikassa! Meidän bongaamamme sijaitsi kuitenkin tuolla shoppailukadulla. Ihan huippu paikka! :)

2. Just eilen kävin vilkaisemassa blogiasi ja harmikseni huomasin ettet ollut postannut pitkiin aikoihin ja ajattelin jo tuleeko sinunkin blogillesi pian loppu :( ei onneksi? :D Täältä saa niin paljon inspistä!

1. Ehei, mä pidin ihan tietoisesti parin viikon lomani ihan täysin lomana myös blogista. Mulla on todella työntäyteinen syksy nimittäin edessä, joten halusin kunnon hengähdyksen kaikista hommista! :D Kiva, kun lukijoita vielä löytyy, vaikka postailenkin nykyään melko harvoin. :)<3

3. Jaksan aina ihmetellä missä kunnossa sä ja anni olette! WCW

1. Turha stressaaminen kropasta pois, monipuolinen ja suht terveellinen ruokavalio arjessa tavaksi, paljon vettä ja sopivasti liikuntaa! Kroppa toimii juuri niin hyvin, kuin mitä sille eväiksi, rakennusaineiksi ja virikkeiksi annat. :) Kyllä mullakin heti festariputkien ja lomaviikkojen jälkeen on aina ryhdistäytyminen paikallaan. :D

2. Monestiko viikossa sä käyt salilla? Sun kroppa on goals :)

3. Tavoitteena on 4-5 kertaa viikossa, mutta todellisuus on yleensä 3-4 kertaa! :D Kiitos vain oikein kovasti! :) <3

4. Ihana toi sun valkoinen ruusutoppi, mistä se on? :)

5. Pull&Bear tuolta reissusta just ostin! Oli uutuustuotteita ja se on muuten body! :)

6. Saisiko päivitettyä ruokapäiväkirjaa? Niitä on parhautta lukea :)

1. Justiinsa ajattelin, että voisin ottaa ensi viikolla taas pitkästä aikaa työn alle! :) Mä oikeasti tykkään väkertää niitä, mutta on se aina vähän työlästäkin samalla! :D

7. Sun kroppa on upeee! Hoikka ja timmi, mutta silti muodot kohdallaan :) Mä aion aloittaa ens viikolla kuntosalilla ja oon selaillut paljon sun treenipostauksia (tosi paljon hyviä vinkkejä - lisää treenipostauksia vaan jos sulla on aikaa sellaisia väsätä!) :) Mutta mietin että miten sä lämmittelet ennen treeniä? Ja venytteletkö ennen treeniä vai jälkeen? :)

1. Hei kiitosta vain kovasti! Mahtia kuulla, kuntosali tuo oikeasti niin paljon energiaa arkeen lisää, vaikka sinne onkin välillä erityisen vaikeaa raahautua! :D Mun nykyisellä salilla kuvaaminen ei ole ihan niin yksinkertaista kuin mun vanhalla salilla, niin en oikein enää ole sitten noita treenipostauksia tehnyt. Mulla kuitenkin käytössä aikalailla samoja treenejä edelleen, mitä löytyy jo vanhoista postauksistakin! Venyttelen treenien jälkeen. :)

2. Kotitreenitkin kelpaa ^^

t. eri ano

3. Heheeh, olisipa kotona tilaa! Mutta joitakin treenipostauksia voisin kyllä koittaa jossakin kuntosalin nurkassa kuvata! :D

8. Heippa,

kerrotko mitä kautta varasit reissun, hintoja jne? :-) Missä hotlassa yövyitte?

1. Mä tarkistan asian Annilta, se toimi meidän matkanjärjestäjänä! :D

2. Finnairilta otettiin lennot ja sant antonio oli hotelli! Reissu yhteensä 500e/naama lennot + hotla :)

9. Haha <3 :) Ootte ollu kyl kunnon tehotyttöjä siellä kun noin lyhyessä ajassa kerkesitte kaikki paikat koluamaan ;D

1. Oltii kyl kunnon pipa ja papu ku ravattii siellä edestakas! :D Mut hyvin ehti! <3

10. Mitä ajatuksia annin postaus sussa herätti?

1. Ollaan paljon puhuttu noista kommenteista, kun saan itsekin monesti lähes identtisiä, joten tuttuja juttuja sieltä tuli, mutta onhan noi silti edelleen kamalaa katsottavaa... varsinkin noin kaikkia kamalia samassa rykelmässä. Eikä tässä ollut tosiaan kaikki. :/

2. Eikö nämä kommentoijat hyvin todennäköisesti ole kuitenkin ihmisiä jotka tunnette/tiedätte... Tyyliin niitä joiden koulukiusaamisen olette aikoinaan hiljaa hyväksyneet tai joita kohtaan on käyttäydytty ylimielisesti. Eipä sillä että se oikeuttaisi noi kommentit mutta ei kai niitä käsityksiä myöskään ihan tyhjästä synny?

3. Eri ano siis pohti äskeistä. Täytyy sanoa kyllä Essi sulle että olet onnistunut välittämään itsestäsi hyvää kuvaa täällä somessa, oikeasti.

4. Epäilen vahvasti, että kommentoijat ovat meille tuttuja ihmisiä, sillä jo monesta kommentista paistaa kielellisestä ilmaisusta kommentoijan nuori ikä. Voin myös käsi sydämellä sanoa, että koska mulla on itsellä nuoruudessa varjona paljon koulukiusaamista vanhempien oppilaiden taholta, oon aina seissyt kiusattujen puolella ja monesti puuttunut itse peliin.

5. Eri ano kuin edelliset
      Minäkin vahvasti epäilen sitä, että ilkeät kommentoijat olisivat tuttujanne :/ He ehkä ovat ihmisä, jotka ovat kuulleet teistä ja seuranneet teitä somessa ja sitä kautta luulevat tuntevansa teidät :( faktahan on se, että ihminen joka kokee tarpeelliseksi haukkua ja mollata toista somessa, kärsii itse pahasta olosta tai kateudesta ja haluaa purkaa sitä johonkin suosittuun ja esillä olevaan henkilöön...
      Jos teitä ei joka päivä kadulla tulla haukkumaan ja muuten mollaamaan, voitte olla ihan tyytyväsin mielin 😂

6. Mä myös koitan ajatella niin, että jos huonoa palautetta ei tule arjessani vasten kasvoja/kantaudu korviini tuttujen tutuilta kovin usein, en huolestu. :D Hyvin perusteltu kritiikki ja eriävät mielipiteet otan vastaan kuitenkin mielenkiinnolla, koska monesti sieltä saattaa löytää hyviä kehitysehdotuksia/eväitä elämään. :)

11. Tuleeko sulle yhtä rumia kommentteja kuin Annille?

1. Kyllähän niitä tulee silloin tällöin. Onneksi niiden hyvien seassa, niin ei jää pelkästään paha maku kommenttipoksista! :D

12. Hei! Joku on ilmeisesti tehny sun kuvilla feikki profiilin instaan käyttäjänimellä minja_sarajarvi. :/

1. Oikeesti miksi XD mä en oo koskaan tajunnut mikä idea noissa feikkiprofiileissa on

2. Kävin ilmiantamassa ja jättämässä kyseiselle henkilölle kommenttia. Toivottavasti lähtee pian. :/ Joo, mä en oo myös voinut koskaan käsittää tuota!

13. Mistä sä luulet johtuvan, että Anni herättää noin paljon inhoa ihmisissä?

1. Aika yhtä paljon pahaa kommenttia tulee meille molemmille ja uskon, että suositummille blogaajille vieläkin enemmän! Anonyymisti on helppo purkaa pahaa oloaan ja tuntuu, että varsinkin nuoremmilla on tarve oikein uhkua sitä nuoruuden uhmaa ympärilleen ja kun opettajilta ja äidiltä saa huonosta käytöksestä noottia, on helpompi siirtyä uhkumaan uhmaansa virtuaalimaailmaan. :D Toki joillakin vaan menee muuten vaan pata jumiin jutuista tai ulkonäöstä, mutta jos se tarvitsee sylkeä toisen naamaan netissä, on varmaan väärä blogi lukulistalla ja kannattaisi siirtyä seuraaviin itseään miellyttävämpiin blogeihin ihan jo oman yleisen fiiliksenkin vuoksi... :)

2. Livenä ainakin kaikki meidän tutut ja sukulaiset ihailee Annin auttavaisia, reipasta, iloista ja määrätietoista luonnetta. :)

14. Kuinka kauan aikaa sä varaat aamutoimiin (meikit, aamupala, vaatteet jne) kouluaamuina? Eli jos sun pitäis olla vaikka ulkona kotiovesta klo 8, niin moneltako heräät? :D Ja mitä sun aamutoimiin sisältyy normi kouluaamuna?

1. Heheeh, nooh osaan ajatella paremmin tän hetkistä tilannetta, eli yleensä esim jos 9 meen töihin, niin laitan herätyskellon 8.00 mut torkutan 8.15 asti :D Sit meikkaan n.15 minuutissa, pesen hampaat, puen ja harjaan hiukset ja nappaan aamupala leivät mukaan ja pääsen himpestä 8:45 liikkeelle. :D Yleensä oon miettinyt vaatteet etukäteen illalla, jos en, nii menee kauemmin.. ja monesti syön aamupalan vasta töissä. :)

15. Onneksi ehitte lähteä tuolta ennen niitä terrori-iskuja... :( ei oikein enää tiiä, missä on turvallista tuon Turunkin iskun jälkeen...

16. No niinpä! On tää jotenkin ihan kamalaa... Ahdistaa ja harmittaa. :(

17. Nyt kun syksy taas alkaa nii ois kiva jos voisit tehä taas ruokapäiväkirjapostauksen, ku niistä saa ain kaikkii kivoi vinkkei omiinkin ruokailuihin :)

18. Haluaisitko tehdä päivä kanssani- postausta jossain välissä syksyä? :)

1. No ehdottomasti! Mulla on vaan hirveä kasa postauksia jonossa, kun on ollut superkiire, enkä oo ehtinyt pysähtyä blogin pariin! :( <3 Heti kun osuu sopiva rako! :)

2. Jep, ei paniikkia! :D kiva tietää että sellanen joskus tulossa kumminkin! Oot kyllä niin ihana, kun huomioit meidän lukijoiden toiveet, ja vastaat aina kivasti <3

3. <3 Päivä kanssani postaukset oli ihan mun lemppareita aikoinaan, kun kirjoittelin blogia vielä aktiivisesti! :) Sellainen olisi siis hauska toteuttaa pitkästä aikaa! Kiitos hyvistä vinkeistä. :)

19. Voisitko tehdä taas ruokapäiväkirjaa? tarttis vähän motivaatioo ja inspiraatioo 😊

1. Mulla on jo ylhäällä yhden viikon syömiset ja kuvat, pitäis saada aikaa siirtää vielä blogipohjalle, mutta tulossa on! :)

20. Kuukausi sitte viimeks kirjoitit. Meneeköhän vielä toinen ennenkuin mitään kuuluu?

1. Jos muu elämä niin vaatii... Tää on mun harrastus ja muut velvollisuudet menee edelle. :) Pyrin kuitenkin mahdollisimman pian kirjoittelemaan, alkaa tulla jo ikävä! :)